Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
III. Ders Kurulu (Hücre Bılımı III) | TIP 1300 | 0 | 78 + 20 | 8 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | I. sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, insan metabolizmasının işleyişi, hastalıkların biyokimyasal mekanizmalarını, genom yapısını, nükleik asit metabolizmasını, hücre özellikleri ve tanımlarını, davranış bilimleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi ve evrensel etik ilkeleri öğrenecektir. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lipitlerin, proteinlerin, aminoasitlerin, nükleotitler ve nükleik asitlerin yapı ve fonksiyonlarını öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
2 | Kolesterol ve safra metabolizmasını açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
3 | Yağ asitlerinim sentezi depolanması ve mobilizasyonunu açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
4 | Üre sentezi ve metabolizmasını açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
5 | İnsan metabolizmasının işleyişini biyokimyasal temellerde kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
6 | Hücre döngüsünü-çoğalmasını, interfaz-mitoz fazlarını, hücre kontrol noktalarının çalışma biçimlerini, bunlara bağlı kanserleşmenin nasıl geliştiğini ve programlanmış hücre ölümünün önemini, apoptosis, otofajinin hücresel yaşamdaki rollerini kavrayabilecek ve hücre bölünmesinin canlılardaki evrelerini tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
7 | Kansere neden olan moleküler mekanizmaları tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
8 | DNA’da meydana gelen zincir kırıklarının tamir edilmesinde rol alan mekanizmaları ve bu mekanizmalardaki değişimlerin kanser gelişimindeki rollerini kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
9 | Hücre ve dokuların mikroskobik özelliklerini bilecek; hücre, doku ve embriyonun gelişimsel özeliklerini sıralayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
10 | Hücre bölünme mekanizmaları ve ilişkili mekanizmaları kavrayabilecek , hücredeki metabolik yolların bileşenlerini ve reaksiyonlarını tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
11 | Mutasyonları ve kanserojenleri bilecek, bu faktörlerin mutagenesis ve karsinogenesis üzerindeki etkilerini öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
12 | Etik kavramları öğrenecek; klinik tıpta etiğin yerini fark edebilecek, tıp etiği kuram ve ilkeleri arasında ilişki kurmayı öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
13 | İyi hekimlik kavramını özümseyip, evrensel etik ilkeleri öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
14 | Moleküler biyofiziksel yöntemler ile biyomoleküllerin yapı ve işlevlerini açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
15 | Membran potansiyeli ve iyon denge potansiyelini tanımlayabilecekve hesaplayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
16 | İyonik akımları kayıt yöntemlerinin prensiplerini ve uygulama alanlarını öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metabolizma, Lipitler, Kemikler, Eklemler, Elektrik Akımlarının doku üzerindeki etkileri, Kronaksi, Reobaz, Kök Hücre Teknikleri, Columna vertebralis, Costalar, Sternum, Yağ asitlerinin oksidasyonu, Dokular, Kolesterol ve safra asitleri metabolizması | |
2 | Üst ekstremite kemikleri, Hücre döngüsü, Örtü Epiteli Histolojisi, Trigliserit biyosentezi, Hücre döngüsünün kontrolü, Fosfolipit ve sfingolipit biyosentezi, Tıp Etiği Eğitimi, Tıp Etiğinin Felsefi Temelleri,Etik Kuram, Ketogenez | |
3 | Üst ve alt ekstremite eklemleri, Salgı Epiteli Histolojisi, Tıp Etiği İlkeleri, Programlanmış hücre ölümü, Gerçeğin Söylenmesi, Bağ ve Destek Doku, DNA Tamir Mekanizmaları, Tıbbi Gizlilik, Sır Tutma ve Sırrı Açıklama, Hücre Yaşlanması | |
4 | Sağlık Bakım Araştırmalarında Etik Konular, Moleküler Biyofiziksel Yöntemler, Mutasyonlar ve Polimorfizm, Yağ asitlerinin sentezi, Yapay Döllenme, Kanserin Moleküler Mekanizmaları, Kafa kemikleri, Genetik Klonlama | |
5 | Tıp Etiği İlkeleri, Membranda Transport, Aminoasit azotunun katabolizması, Üre sentezi, Esansiyel olmayan Aminoasitlerin biyosentezi, Aile Planlaması ve Küretaj, İyon kanalları, Membranda iyonik akımların kayıt yöntemleri | |
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|