Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat ve Siyaset RES 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ahmet Hamdi Tanpınar’ın yapıtları üzerinden Türkiye’nin Tanzimat’tan bugüne doğru yaşadığı modernleşme öyküsünü sanat sosyolojisi çerçevesinden ele alma.
Dersin İçeriği Ahmet Hamdi Tanpınar’ın yapıtlarından yola çıkarak Türkiye’nin modernleşme öyküsünün bir eleştirisi gerçekleştirilmek. Bu bağlamda Tanpınar’ın yapıtlarında ortaya koyduğu çerçeve temel almak. Bu bağlamda sosyolojinin zihniyet kavramıyla ilişkisi, kimlik ve kişilik arasındaki bağlantılar, modernizm meselesi, Bergson düşüncesi ve Türkiye’ye etkileri, muhafazakarlık, Doğu-Batı tartışması, gelenek ve çağdaşlık problemi, modernleşmeden modernliğe geçiş gibi temaları tartışmak.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modernlik ile modernleşme arasındaki temel farkları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Türkiye modernleşmesinin temel özelliklerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Ahmet Hamdi Tanpınar’ın çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Türkiye’de sanatın özellikle de romanın sosyolojik işlevi hakkında bir farkındalık geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Sanat sosyolojisinin önemi hakkında fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Sosyoloji ve Hermeneutik
3 Kimlik ve Kişilik
4 Modernizm Meselesi
5 Yahya Kemal ve Tanpınar
6 Benjamin ve Tanpınar
7 Bergson ve Bergsonculuk
8 Hafıza ve Tarih
9 Muhafazakârlık ve Rönesans
10 Doğu-Batı Tartışması
11 Gelenek ve Çağdaşlık
12 Modernleşmeden Modernliğe I
13 Modernleşmeden Modernliğe II
14 Sonuç; Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu -Dellaloğlu Besim; Modernleşmenin Zihniyet Dünyası, Kapı, 2012, 217 s.
Ders Kaynakları -Tanpınar, Ahmet Hamdi; Aydaki Kadın, Dergah, İstanbul, 2009.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Beş Şehir, Dergah, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Bütün Öyküleri, YKY, İstanbul, 2004.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Edebiyat Dersleri, YKY, İstanbul, 2004.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Edebiyat Üzerine Makaleler, Hazırlayan, Zeynep Kerman, Dergâh, İstanbul, 2000.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Başbaşa, haz: İnci Enginün, Zeynep Keman, Dergah, İstanbul, 2007.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Huzur, Dergah, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Mahur Beste, Dergah, İstanbul, 1998.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Mücevherlerin Sırrı, YKY, İstanbul, 2002.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Saatleri Ayarlama Enstitüsü, Dergah, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Sahnenin Dışındakiler, Dergah, İstanbul, 2003.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Şiirler, YKY, İstanbul, 1999.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Tanpınar’dan Hasan-Ali Yücel’e Mektuplar, hazırlayan: Canan Yücel Eronat, YKY, İstanbul, 1997.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Tanpınar’ın Mektupları, hazırlayan: Zeynep Kerman, Dergah, İstanbul, 2007.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, hazırlayan: Abdullah Uçman, YKY, İstanbul, 2006.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Yahya Kemal, Dergah, İstanbul, 1995.
-Tanpınar, Ahmet Hamdi; Yaşadığım Gibi, Dergah, İstanbul, 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek X
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması X
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması X
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek X
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak X
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek X
9 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
10 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
11 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
12 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
13 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
14 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6