Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aşıklık Geleneği | MZB 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Âşıklık geleneğinin özelliklerini ve gelişimini öğrencilere tanıtmak. Âşık edebiyatı, Âşıklık geleneği ile lgili bilgilerle öğrencileri bilgilendirmek. Âşıklık geleneğinde uygulanan bütün ritüellerden öğrencileri haberdar etmek. Şiir türlerini ve konu türlerini belirtmek. |
Dersin İçeriği | Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri, folklor ve âşık edebiyatı, âşık tabirinin anlamı, âşık edebiyatının türleri, halk şiiri ve âşık şiirinin biçimi, âşıklık geleneği, âşıklık geleneğinin kaynağı, rüya motifi, âşık makamları, meşhur âşıklar, günümüzde âşıklık geleneği ve rüya motifi, yaşayan âşıklar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Âşıklık geleneğinin Türk kültüründeki önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
2 | Dönemlerine göre geleneğin örneklerini verir. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
3 | Aşık fasıllarını sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
4 | Aşıklık geleneğinin gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aşık edebiyatının tanımı ve özellikleri | |
2 | Geçmişten günümüz aşıklık geleneği | |
3 | Halk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri | |
4 | Aşıklık geleneğinin kaynağı | |
5 | Aşıklık geleneğinin tarihi glişimi | |
6 | Aşık edebiyatı nazım biçimleri | |
7 | Aşıklık geleneği ve toplumdaki fonksiyonu | |
8 | Aşıklık geleneğinde yer alan ritüeller | |
9 | Âşık makamları | |
10 | Dönemlere göre önemli aşıklar ve eserleri | |
11 | Dönemlere göre önemli aşıklar ve eserleri | |
12 | Dönemlerne göre önemli aşıklar ve eserleri | |
13 | Günümüzde aşıklık geleneği | |
14 | Aşıklık geleneğinin yaşatılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Erman Artun, Aşıklık Geleneği ve Aşık Edebiyatı Prof. Dr. Umay Günay, Aşık Tarzı Şiir Geleneği Doğan Kaya, Aşık Edebiyatı Araştırmaları KÖPRÜLÜ, Fuat, Türk Saz Şairleri Antolojisi. ARSUNAR, Ferruh; Köroğlu BALİ, Muhan; Ercişli Emrah ve Selvihan Hikâyesi |
Ders Kaynakları | ELÇİN, Şükrü; Halk Edebiyatına Giriş, kültür Bak. Ankar , 1986. BORATAV, P. Naili; 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi 100 Soruda Dizisi , İstanbul,1982. SAKAOĞLU, Saim; Efsane Araştırmaları, Ankara, 1987. ERGİN, Muharrem; Dede Korkut Kitabı 1-2, TDK Yay., Ankara 1997 KÖPRÜLÜ, Fuat , Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar YALGIN , A, Rıza; Cenupta Türkmen Oymakları,1-2-, İst., 1932-, Ankara 1933. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri sınıflandırır. | X | |||||
2 | Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri analiz eder. | X | |||||
3 | Müzik bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar yapabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme yeteneği kazanır. | X | |||||
4 | Müzik bilimine dair alt problemleri belirler ve çözümler üretir. | X | |||||
5 | Müzik bilimine dair saha çalışmalarını yürütme ve derleme yapabilme yeteneği kazanır. | X | |||||
6 | Müzik biliminde öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için alternatif çözümler geliştirir. | X | |||||
7 | Müzik bilimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip ederek, alan dışındaki gruplara aktarabilir. | X | |||||
8 | Müzik bilimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri topluma yansıtabilir. | X | |||||
9 | Müzik bilimi alanına dair edindiği bilgileri problem çözme ve farklı disiplinlerde uygulayarak sentezleyebilir. | X | |||||
10 | Müzik bilimi alanı ile ilgili sorunların çözümünde liderlik yapabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |