Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Edebiyat İlişkisi | MZB 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Edebi formlar ile musiki formları arasında edebiyat ve musiki bilgileri çerçevesinde güfte incelemesi; güfte ile beste arasındaki uyumun incelenmesi yapılacaktır. |
Dersin İçeriği | Türk Müziği ve Edebiyatı´nın ortak noktası olan şiirlerin ve müzik formlarının arasındaki ilişki ile aruz kalıpları ve Türk Müziği usülleri arasındaki ilişki prozodi açısından değerlendirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğiyle irtibatlı edebi formları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Edebi formların vezinlerini çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Edebi formların vezinleri ile musiki usülleri arasında irtibat kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Beste- güfte uyumu konusunda değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Edebiyatı´nın tarihsel süreçte gelişimini sağlayan unsurlar | |
2 | Türk Edebiyatı´nı oluşturan unsurlar ve nazım şekilleri | |
3 | Türk Edebiyatı´nda anlatım özellikleri ve asli temaları | |
4 | Şekil, tür, dil ve üslup özellikleri | |
5 | Nazım vezinleri ile usûller arasındaki ilişki | |
6 | Türk Müziği´nde beste-güfte uyumu | |
7 | Yunus Emre divânından örnek metin incelemesi | |
8 | Bâkî divânından örnek metin incelemesi | |
9 | Nâbî divânından örnek metin incelemesi | |
10 | Eşrefoğlu Rûmi divânından örnek metin incelemesi | |
11 | Niyâzî Mısrî divânından örnek metin incelemesi | |
12 | Hataî divânından örnek metin incelemesi | |
13 | Yahya Nazîm divânından örnek metin incelemesi | |
14 | Âdile Sultan divânından örnek metin incelemesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mustafa Çıpan, Güfte İncelemesi, S.Ü.Devlet Konservatuarı Yayınları, Konya 1999. Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003. Sadettin Nuzhet Ergun, Türk Musikisi Antolojisi, İstanbul 1943. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1981. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri sınıflandırır. | X | |||||
2 | Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri analiz eder. | X | |||||
3 | Müzik bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar yapabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme yeteneği kazanır. | X | |||||
4 | Müzik bilimine dair alt problemleri belirler ve çözümler üretir. | X | |||||
5 | Müzik bilimine dair saha çalışmalarını yürütme ve derleme yapabilme yeteneği kazanır. | X | |||||
6 | Müzik biliminde öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için alternatif çözümler geliştirir. | X | |||||
7 | Müzik bilimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip ederek, alan dışındaki gruplara aktarabilir. | X | |||||
8 | Müzik bilimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri topluma yansıtabilir. | X | |||||
9 | Müzik bilimi alanına dair edindiği bilgileri problem çözme ve farklı disiplinlerde uygulayarak sentezleyebilir. | X | |||||
10 | Müzik bilimi alanı ile ilgili sorunların çözümünde liderlik yapabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |