Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Optımızatıon and Operatıons Management | CMM 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi UFUK KULA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | This objective of the course is to learn the fundamentals of the optimization theory and the operations management and apply them to the real life problems. |
Dersin İçeriği | Linear Programming; Simplex Method; Transportation and Assignmet Problems; Integer Programming; Importance of Production Strategy; Forecasting Methods; Aggregate Planning; Inventory Management; Material Requirement Planning; Operations Scheduling; Quality Management |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Formulate a business problem as a linear programming model, solves it by using the graphical and simplex methods. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Demonstration, | Testing, Oral Exam, Homework, |
2 | Distinguish the transportation and Assignment Problems form other class of problems and solve by using adequate algorithms. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Demonstration, | Testing, Homework, |
3 | Formulate and Solve a problem as an Integer Programming Problem and interpret the results. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Demonstration, | Testing, Oral Exam, Homework, |
4 | Knows which production strategy suits best to a given situation and choses the most adequate strategy given a set of conditions and objectives. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Demonstration, | Testing, Oral Exam, Homework, |
5 | Chooses the most adequate forecasting technique and applies it to the given data. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Demonstration, | Testing, Oral Exam, Homework, |
6 | Applies the basic Aggregate production Planning and Inventory Management techniques. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Demonstration, | Testing, Oral Exam, Homework, |
7 | Knows the Material Requirements Planning Philosophy and applies it to a given problem. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Demonstration, | Testing, Oral Exam, Homework, |
8 | Knows the importance of scheduling and Quality and applies the fundamental techniques. | Lecture, Question-Answer, Demonstration, | Testing, Oral Exam, Homework, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Introduction to Optimization and Modeling | |
2 | Linear Programming and Simplex Method | |
3 | Simplex Method -II | |
4 | Transportation and Assignment Problems | |
5 | Integer Programming | |
6 | Introduction to Operations Management and Strategy | |
7 | Forecasting Methods | |
8 | Forecasting Methods | |
9 | Aggregate Production Planning | |
10 | Inventory Control (Deterministic Models) | |
11 | Inventory Control (Stochastic Models) | |
12 | Material Requirements Planning | |
13 | Operations Scheduling | |
14 | Quality Management |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lecture notes can be found under "MATERIAL SHARING" section at the start of the semester. |
Ders Kaynakları | 1. Production and Operations Analysis ( 2008) , 4th edition, Nahmias S., Irwin. 2. Factory Physics (2000), 2nd Edition, Hopp W.J., Spearman M.L., Irwin_McGraw Hill |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 5 |
2. Ödev | 5 |
3. Ödev | 5 |
4. Ödev | 5 |
5. Ödev | 5 |
6. Ödev | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 3 | 48 |
Mid-terms | 1 | 12 | 12 |
Quiz | 1 | 3 | 3 |
Assignment | 6 | 3 | 18 |
Final examination | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |