Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Selçuklu Sanatında İkonografik Araştırmalar SAN 613 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Rumeysa IŞIK YAYLA

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

 Selçuklu Sanatını değerlendirmek gerekli olan ikonografik çözümlemenin yapılabilmesi için bu coğrafyalarda üretilen eserlerin üslup ve teknikleri değişim, gelişim , geleneksellik bağlamında tartışılacak, ayrıca konu ile ilgili araştırmalar ve yayınlar üzerinde çalışılarak yeni araştırma konuları sunma becerisi kazandırılacaktır.

Dersin İçeriği

İslamiyet sonrası Türk sanatında önemli bir yeri olan Selçuklu sanatı, İran, Maveraünnehir ve Horasan Coğrafyasına yayılmış olup, mimari ve süsleme sanatları açısından da Orta Asya ve Horasan geleneklerini Azerbaycan ve Doğu Anadolu üzerinden Anadolu’ya kadar ulaştırmış bir sanattır. Bu bağlamda Selçuklu sanatındaki eserlerin kaynakları ve eserlerdeki yorumların yüzyıllar içindeki değişimi ikonografik olarak irdelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili kaynakları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sözlü Sınav,
2 Selçuklu resim sanatının gelişimini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Sınav, Ödev,
3 Araştırma yöntemlerini etkili bir biçimde kullanır Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Kültürlerarası geçişlerde karşılaştırma yapar Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 İkonografik yorumlama yeteneği kazanır Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 İkonografi ve İkonoloji alanında tez konusu önerir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Selçuklu Sanatının Kaynakları
2 Yöntem ve Sorunları
3 Sanat Tarihinin yeni alanları: İkonografi ve İkonolojinin ortaya çıkışı
4 Selçuklu Dönemiyle ilgili birinci el kaynaklar
5 Selçuklu mimarisiyle ilgili ikonografik yayınlar
6 Selçuklu el sanatlarıyla ilgili İkonografik araştırmalar
7 Resim, mimari ve taşınabilir nitelikteki el sanatı ürünlerindeki dinsel konulu sahneler
8 İkonografik yorumlama
9 Öğrenci Sunumları
10 Simgesel anlam taşıyan motifler, bezemeler ve anlamların açıklanması
11 Simgesel anlam taşıyan motifler, bezemeler ve anlamların açıklanması
12 Müze ve koleksiyonlardan Örnekler
13 Öğrenci Sunumları
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

MÜLAYİM, S, Değişimin Tanıkları, Ortaçağ Türk Sanatında Süsleme ve İkonografi, İstanbul, Kaknüs Yayınları.
KUBAN, Doğan. Anadolu Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları, İstanbul, 1965.
KUBAN, Doğan. Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul, 2002.
ÖNEY, Gönül. Anadolu Selçuklu Mimarisinde Süsleme ve El Sanatları, Ankara, 1978.
KIZILTAN, Ali. Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul, 1958.
SÖZEN, Metin. Anadolu Medreseleri, Selçuklu ve Beylikler Devri, İstanbul, 1970, 1972.
ÖNEY, Gönül. Beylikler Devri Sanatı, XIV-XV. Yüzyıl (1300-1453), Ankara, 1989.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 7 7
Ödev 1 30 30
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6