Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekatronik Sistemlerin Modellenmesi ve Simülasyonu | MEK 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DURMUŞ KARAYEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Birçok mühendislik alanının birlikte uygulanması sonucu ortaya çıkan mekatronik ürünler oldukça karmaşık bir yapıya sahiptir. Böylesine karmaşık mekatronik sistemlerin tasarlanması, üretilmesi ve kullanıma sokulması modelleme ve simülasyon tekniklerinin kullanımını gerekli kılmaktadır. Özellikle gerçek test ve ölçümlerin tehlikeli, pahalı ya da mümkün olmadığı mekatronik sistemlerde modelleme ve simülasyon vazgeçilmez bir araç haline gelmiştir. Dolayısıyla bir çok modelleme ve simülasyon yazılımı geliştirilmiş ve bunlar gerçeğe çok yakın sonuçlar vererek başarıyla uygulanmaktadır. Buna paralel olarak günümüzde modelleme ve simülasyon eğitimi yaygınlaşmış ve kaçınılmaz bir hal almıştır. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar ve Tanımlar, Mekanik sistem elemanları, Mekanik titreşimler, Elektriksel sistem elemanları, Akışkan sistem elemanları, Isıl sistem elemanları, Sistem genelleştirme ve karma sistemler, Sistem denklemlerinin elde edilmesi ve çözüm yöntemleri, Mekatronik ürün tasarımında yaygın olarak kullanılan yazılımlar, Mekatronik sistem modelleme ve simülasyon örnekleri, mekanizmaların simülasyonu, Mikromekatronik sistemler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanik sistemlerin modelleme ve simülasyonunu yapar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Elektriksel sistemlerin modelleme ve simülasyonunu yapar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Hidrolik sistemlerin modelleme ve simülasyonunu yapar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Isıl sistemlerin modelleme ve simülasyonunu yapar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Sistem denklemlerini elde oluşturur ve çözer | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Bütünleşik mekatronik sistemlerin modelleme ve simülasyonunu yapar | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve Tanımlar | |
2 | Mekanik sistem elemanları | |
3 | Mekanik titreşimler | |
4 | Elektriksel sistem elemanları | |
5 | Akışkan sistem elemanları | |
6 | Isıl sistem elemanları | |
7 | Sistem genelleştirme ve karma sistemler | |
8 | Sistem denklemlerinin elde edilmesi ve çözüm yöntemleri | |
9 | Mekatronik ürün tasarımında yaygın olarak kullanılan modelleme ve simülasyon yazılımlarının tanıtımı. | |
10 | Modelleme ve simülasyon yazılımı ortamında mekanik sistem modelleme ve simulasyonu | |
11 | Modelleme ve simülasyon yazılımı ortamında hidrolik sistem modelleme ve simulasyonu | |
12 | Yıl içi sınavı | |
13 | Modelleme ve simülasyon yazılımı ortamında termik sistem modelleme ve simulasyonu | |
14 | Bütünleşik bir mekatronik sisteminin modelleme ve simulasyonu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Mühendislik Sistemlerinin Modellenmesi ve Dinamiği, Yücel Ercan, Literatür Yayınları, İstanbul, 2003 |
Ders Kaynakları | 2-Mühendislik Sistemlerinin Analizi, Yılmaz Tokat, Yıldız Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1983 3-Otomatik Kontrol, M. Nimet Özdaş, A. Talha Dinibütün, Ahmet Kuzucu, İstanbul, 1988 4-System Dynamics: Modeling and Simulation of Mechatronic Systems, Dean C. Karnopp, Donald L. Margolis and Ronald C. Rosenberg, John Willey, Canada, 2006 5-Otomatik Kontrol, İbrahim Yüksel, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |