Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi Yazımında Hristiyan Kaynaklar ITS 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Tarih yazımında ötekinin kaynaklarını ve kaynaklık değerini çözümlemek; hristiyan tarih kaynaklarında yer alan İslam tarihi ile ilgili rivayetleri analiz etmek

Dersin İçeriği

İslam tarihi kaynaklarında yer alan bilgileri, dışarıdan bir bakış açısıyla karşılaştırma imkânı sağlayacak hristiyan kaynakları tanımak ve analiz etmek

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih yazımında kaynakların değerini çözümler. Anlatım, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
2 İslam tarihi yazımında hristiyan kaynakların değeri problemini tartışır. Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Performans Görevi,
3 Hristiyan tarihçilerin kayıtlarını İslam tarihi kaynakları ile karşılaştırır. Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Performans Görevi,
4 Hristiyan kaynaklarının İslam tarihi olaylarına bakışındaki farklılıkların sebeplerini analiz eder. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
5 Hristiyan kaynakların olayları sunum tarzına ait algı farklılıklarını ve sebeplerini listeler. Anlatım, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
6 Hristiyan kaynakların müelliflerini ve metodlarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hristiyan Kaynakları, Müellifleri ve Metotları
2 Vehb b. Münebbih ve Kilise Kayıtları
3 Theophanes
4 Saîd b. Batrîk
5 Yahyâ b. Saîd
6 Sâvîrûs b. Mukaffâ
7 Agapius el-Menbicî
8 Bar Hebraeus
9 Süryani Michel
10 Ebül-Ferec b. Et-Tayyib
11 Mateos
12 Ebû Sâlih el-Ermenî
13 Mârî b. Süleyman
14 Hristiyan Kaynakların İslam Tarihi Hâdiseleri Bakımından Değeri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Saîd b. Batrîk (1909), Kitâbüt-Târîh, Beyrut.
[2] Sâvîrus b. Mukaffâ (1948), Târîhu Betâriketil-Kenîse, Kahire.
[3] Theophanes (1982), The Cronicle of the Theophanes, Philadelphia.
[4] Menbicî (1986), Târîhul-Mencibî, Trablus.
[5] Mari b. Süleyman (1909), Ahbâru Fetârike, Roma.
[6] Mateos (1987), Urfalı Mateos, Ankara.
[7] Bar Hebraeus (1987), Abul-Farac Tarihi, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6