Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihinde İran ITS 610 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı İslâm tarihinde önemli bir iz bırakmış olan İran coğrafyasında kurulmuş devlet ve emirliklerin tarih, kültür ve medeniyetlerinin tanıtılması; İslam Tarihi içinde İran’ın yerini belirlemek
Dersin İçeriği Ortaçağ İslam Tarihinde İran’ın tarihi ve kültürel yapısı ile, siyasi ve sosyo-ekonomik gelişmelerini tespit etmek. İran’da İslâm kültür ve medeniyetinin tesisini ve gelişmesini ortaya çıkarmak
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İran coğrafyasında kurulmuş olan devletleri listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
2 İran coğrafyasında kurulmuş olan devletlerin siyasi tarihini özetler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 İran coğrafyasındaki düşünce akımlarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
4 İran coğrafyasında oluşan kültür ve medeniyeti analiz eder. Tartışma, Grup Çalışması, Ödev,
5 İslâm tarihinin akışı içinde İran kültürünün yerini belirler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Ödev,
6 İran coğrafyasının İslâm medeniyetine katkılarını çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İran’ın Tarihi Coğrafyası
2 İran’da İslâmiyetin yayılması
3 İran’da İslâm Teşkilatının Oluşumu
4 Emeviler Döneminde İran
5 İran’da mevâlî Politikası
6 İran’da Şuubi Hareketi
7 İran’da Emeviler Döneminde İsyanlar ve Sonuçları
8 İran’da Abbasi Dönemi Gelişmeleri
9 İran’da Abbasi Dönemi Kültürel Yapısı
10 İran’da Şiilik
11 İran’da Zerdüştlüğe Bağlı Gelişen Akımlar
12 İran’da Ortadoks Şiilik Akımı : Büveyhiler
13 İran’da Samani Rönesansı
14 İran’da Türkler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Al-Isfahânî (1943), İmad Ad-Din Al-Kâtib Al-Bundâri tarafından ihtisar edilen, Zubdat Al- Nuşra ve Nuhbat Al Usra, eserinin tercümesi, Türkçe´ye çeviren Kıvameddin Burslan, İstanbul.
[2] İbnü´l Adim (1982), Bugyetü´t-Taleb fi Tarihi Haleb(seçmeler), (Biyografilerle Selçuklular Tarihi), çev. Ali Sevim, Ankara.
[3] Lombard, Maurice (1983), İlk Zafer Yıllarında İslam, çev. Nezih Uzel, İstanbul.
[4] el-Maverdi (1994), Ebu´l-Hasan Habib El-Ahkamü´s-Sultaniye- İslam´da Devlet ve Hilafet Hukuku, çev. Ali Şafak, İstanbul.
[5] Cüveynî (1999), Alaaddin Ata Melik Tarih-i Cihangüşa, Ankara.
[6] el-Belâzurî (2002), Fütûhu´l-Büldân, çev. Mustafa Fayda, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 20 60
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6