Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yerel Yönetimler Maliyesi | UML 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tunç İnce |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersle, öğrencilerin mahalli idarelerin mali yapısı, toplayabileceği vergiler ve harcama yapıları konusunda yeterli bilgiye sahip olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu dersle, mahalli idarelerin Türk kamu yönetimindeki yeri, mali yapısı, mahalli idarelerin toplayabileceği vergiler ve harcama yapıları konusunda bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mahalli İdare kavramını, niteliğini ve önemini, özellikle demokrasi, özerklik ve hizmette halka yakınlık (subsidiarity) ilkelerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
2 | Mahalli İdarelerin Varoluş nedenlerini Siyasi, ekonomik ve idari nedenler yönüyle bilir ve açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
3 | İdareler arası ilişkilerin mahiyetini, idareler arası ilişkilerin düzenlenmesini gerektiren nedenler, idareler arası ilişkilerin türleri, özellikle görev bölüşümünü ve bunu da, İktisadi, geleneksel ve idari kriterler ve görev bölüşüm yöntemleri yönünd | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Optimum Hizmet Alanı, arza ve talebe ilişkin kriterler yönünden bilir ve inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
5 | Merkezi Yönetim-Mahalli İdare arasında Gelir Bölüşümünü, ilkeler ve yöntemler ile Mahalli İdarelerin Finansman Kaynaklarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
6 | İl Özel İdareleri-İlçe Belediyeleri Büyükşehir Belediyeleri ve köylerin Maliyesini, Gelir ve Giderlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
7 | İl Özel İdareleri-İlçe belediyeleri ve Büyükşehir Belediyesi Bütçelerini Bütçe Süreci yönünden bilir, inceler ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
8 | Mahalli İdare Birliklerini, Mahalli idare Birliklerini doğuran etmenler yasal dayanakları, kurulması, Birlik organları ve birlik türleri itibariyle bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
9 | Mahalli İdarelerde yeniden yapılanmayı sorunlar öneriler ve mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi ve yöntemleri yönleriyle bilir, inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
10 | Türkiye´de illeri iktisadi göstergeler ışığında değerlendirir. | ||
11 | Türkiye´de illeri sosyal göstergeler ışığında değerlendirir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mahalli idare kavramı, varoluş nedenleri ve bu nedenlerin dayandığı değerler | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
2 | İdareler arası ilişkilerin düznelenmesi, mahiyeti, görev bölüşümü | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
3 | Mahalli idarelerde optimum hizmet alanının belirlenmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
4 | Merkezi yönetim mahalli idare arasında gelir bölüşümü | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
5 | Türkiye´de mahalli idarelerin yapısı ve İl Özel İdareleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
6 | Türkiye´de mahalli idareler: Belediyeler ve Büyükşehir Belediyeleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
7 | Arasınav | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
8 | Köyler ve Mahalli İdare Birlikleri | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
9 | Dünya´da mahalli idareler | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
10 | Mahalli idare bankacılığı | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
11 | Mahalli idarelerde yeniden yapılanma | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
12 | Mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
13 | Türkiye´de illerin iktisadi göstergeler ışığında değerlendirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
14 | Türkiye´de illerin sosyal göstergeler ışığında değerlendirilmesi | Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmet Ulusoy ve Akdemir T., Mahalli İdareler Maliyesi, Derya Kitabevi, Trabzon 2004. |
Ders Kaynakları | Yenal Öncel, Mahalli İdareler Maliyesi, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1994. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilme | ||||||
2 | Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilme | ||||||
3 | Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulama, çözüm yöntemi geliştirme, çözme, sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme | ||||||
4 | Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme | ||||||
5 | Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | ||||||
6 | Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme | ||||||
7 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olma | ||||||
8 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) | ||||||
9 | Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme | ||||||
10 | Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleme | ||||||
11 | Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 37 |
2. Ödev | 38 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 27 | 27 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Sözlü Sınav | 2 | 8 | 16 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 194 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |