Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yükseköğretimde Program Geliştirme | YOG 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin öncelikli amacı öğrencilere yüksek öğretim düzeyinde açılacak bir dersin eğitim programını hazırlamaya dönük bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar, yüksek öğretim düzeyinde bir ders programının gelitirilmesi, dersin hedeflerinin (öğrenme çıktılarının) belirlenmesi, içerik ve öğretim etkinliklerinin sçilmesi, derslerin işlenişi ve öğretim materyallerinin geliştirilmesi, yüksek öğretimde ölçme ve değerlendirme. Mevcut yüksek öğretim programlarının tarihsel açıdan incelenmesi, dünyada yüksek öğretim programlarındaki gelişmeler, Bologno süreci ve yüksek öğretimde akreditasyon çalışmaları ve e-öğrenme konuları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
2 | Program geliştirme yaklaşımlarını kavrar, karşılaştırmalar yapar | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Türkiye’de yüksek öğretimin hedeflerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Yüksek öğretimin bir dersine ilişkin program taslağı hazırlar | Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
5 | Programının hedeflerini (öğrenme çıktılarını) belirler | Soru-Cevap, Grup Çalışması, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
6 | Hedefleri gerçekleştirecek eğitim durumlarını belirler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
7 | Ders planı ve öğretim materyalleri hazırlar | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
8 | Ölçme ve değerlendirme süreçlerini gözden geçirir | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
9 | Mevcut yüksek öğreim programlarını değerlendirir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
10 | Bologno süreci ve Yüksek öğretimde niteliğin artırılmasına yönelik çalışmalar hakkında bilgisahibi olur | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
11 | Uzaktan yükseköğretim ve e-öğrenmeyi eleştirel bir açıdan değerlendirir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
12 | Güncel gelişmelerin ışığında yüksek öğretimin sorularına model önerir. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
13 | Avrupa ve Amerikada yüksek öğretim programlarınındaki gelişmeleri inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
14 | Türkiye’nin yüksek öğretimdeki sorunların farkında olur | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
15 | Türkiye’de yüksek öğretim sorunlarına çözümler üretir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar | |
2 | Program geliştirme modelleri | |
3 | Yüksek öğretimde program geliştirme: Hedefleri belirleme | |
4 | İçerik ve eğitim durumlarının belirlenmesi | |
5 | Ölçme ve değerlendirme süreçlerinin belirlenmesi | |
6 | Dünya ölçeğinde kalite süreçleri, akreditasyon ve diploma denklikleri, Bologna süreci | |
7 | Vize | |
8 | Türkiye’de yüksek öğretimin yeniden yapılanmasını gerektiren faktörler | |
9 | Devlet üniversitelerinde merkeziyetçi idari yapı | |
10 | Akademik özerklik ve özgürlük | |
11 | Yüksek öğretimin sorunları | |
12 | Yüksek öğretimde uzaktan eğitim ve e-öğrenme | |
13 | Dünyada yüksek öğretimdeki gelişmeler | |
14 | Türkiye’de YÖK ile ilgili model önerileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aktan, C. (Editör) (2004) Nasıl Bir Üniversite İstanbul, Değişim Yayınları Ataünal, A. (1998) Türkiye’de Yüksek Öğretim (1923-1998), Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Genel Müdürlüğü Demir, R. (1996), Üniversitenin Bugüne ve Yarını, 2. Baskı, Palme Yayıncılık, Ankara Ergüder, Ü. (2003) Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Temel İlkeler. TÜSİAD, İstanbul Gürüz, K. (2001) Dünyada ve Türkiye’de Yükseköğretim. Ankara. ÖSYM Yayınları, Ankara Güvenç, B. (1992) Seçilmiş Bazı Ülkelerde Yükseköğretime Geçiş. ÖSYM Yayınları, Ankara Sezgin, İ. Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme Varış, F. (1988) Eğitimde Program Geliştirme, A.Ü. Eğt. Bilimleri Fakültesi |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. | ||||||
3 | Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. | ||||||
6 | Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | X | |||||
7 | Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
10 | Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
12 | Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |