Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Communıcatıon and Publıc Relatıons In Health Care SAY 101 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

None

Önerilen Seçmeli Dersler

None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HARUN KIRILMAZ
Dersi Verenler Doç.Dr. HARUN KIRILMAZ,
Dersin Yardımcıları

Res. Asst. Mustafa AMARAT

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Communication process and functioning in health services, types of communication, forms of communication, health communication, the importance and place of public relations in health care organizations, public relations organization, recognition and promotion activities in health care enterprises, public relations practices

 

Dersin İçeriği

In this course, communication, health communication and public relations in health enterprises will be given information.

 

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 To be able to comprehend communication, elements of communication process, importance of communication in health care enterprises, Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
2 Explain the factors preventing communication, Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
3 Uses communication development tools Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
4 Communicates with employees about corporate vision, mission, goals and objectives. Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
5 Knows meeting management techniques. Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
6 Prepare corporate reports Lecture, Question-Answer, Discussion, Group Study, Testing, Homework,
7 Explain the concept of public relations and public relations function in health institutions. Lecture, Question-Answer, Group Study, Testing, Homework,
8 Knows the tools used in public relations Lecture, Question-Answer, Discussion, Group Study, Testing, Homework,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Introduction and Conceptual Framework Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
2 Communication Process and Operation in Health Services Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
3 Types and forms of communication in health care Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
4 Communication Barriers in Health Care Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
5 Corporate Communication in Health Care Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
6 Mass Communication in Health Care Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
7 Objectives, Principles and Organization in Public Relations Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
8 Public Relations Activities Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
9 MIDTERM EXAMINATION Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
10 Public Relations Practices Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
11 Public Relations in Crisis Periods Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
12 The implementation of public relations in times of crisis Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
13 Health Care and Social Media Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
14 Conflict and Violence in Health Care Dilaver Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
Kaynaklar
Ders Notu

D Tengilimoğlu, O Işık, M Akbolat, Sağlık İşletmeleri Yönetimi, Genişletilmiş İkinci Baskı,Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,2009.

D Tengilimoğlu, Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, Gazi Kitabevi, 2001.
Z Sabuncuoğlu, İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ezgi Kitabevi, Bursa, 1998.
F Peltekoğlu, Halkla İlişkiler Nedir, Beta Yayınları, İstanbul, 1998.
S Sillars, İletişim, Özgün Matbaacılık, Ankara, 1995.

Ders Kaynakları

T Koçel, İşletme Yöneticiliği, Genişletilmiş             12.Baskı, Beta AŞ., İstanbul, 2010.

Ü Dökmen, İletişim Çatışmaları ve Empati,18. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul,1994.

M Kazancı, Halkla İlişkiler, Savaş Yayınları, Alfa, Ankara,1982.
G Oral, Halkla İlişkiler, Türkmen Kitabevi,İstanbul, 1997.
G Budak ve G Budak, Halkla İlişkiler (Davranışsal Bir Yaklaşım), Beta Yayınları, İstanbul, 1995.
İ Mısırlı, Genel ve Teknik İletişim, Detay Yayıncılık, Ankara, 2004.
Current articles

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 To gain competencies specific to the field of health management X
2 Gaining innovation and entrepreneurship characteristics in the health sector X
3 To make effective, oral and written communication and professional presentations X
4 Gaining the ability to access / access up-to-date health management information and transfer it to teammates X
5 Analyzing organizational data X
6 Using leadership skills in solving current problems X
7 To have the awareness of responsibility required by the health ecosystem X
8 To behave legally and ethically in health service delivery X
9 Evaluating the global context affecting healthcare delivery X
10 To grasp / understand / interpret the development in global health services X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
4. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 2 32
Mid-terms 1 15 15
Assignment 1 10 10
Final examination 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5