Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Balık Ekolojisi BIY 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELMA HELLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Balık biyolojisi ve ekolojisi arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin İçeriği

Balıkların çeşitliliği; Çevreden ve organizmadan kaynaklanan kısıtlayıcılar; Balıklarda beslenme; Balıklarda biyoenerji; Balıkların zaman ve alan kullanımı; Balıklarda büyüme; Balıklarda üreme; Biyotik etkileşimler I balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitlik; Biyotik etkileşimler II. Balıklarda rekabet ve mutualizm; Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması; Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejileri; Balık toplulukları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Balıkların çeşitliliğini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Balıklarda vücut şekli ve hareket; solunum ve solungaç yapısı; algılamayı açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Balıklarda trofik kategoriler; beslenme için adaptasyonlar, beslenme kompozisyonu ve zamana bağlı değişmeleri açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Balıklarda besin tüketim oranını belirleyen faktörler, beslenme ekolojisindeki esneklik, optimal beslenme teorisini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Balıklarda biyoenerji, enerji bütçesinin yapısı, metabolizma üzerine çevresel faktörlerin etkileri, enerji bütçesinin elemanlarını açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Balıklarda zaman ve alan kullanımı, alansal ve mevsimsel dağılım şekilleri, göç özelliklerini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
7 Balıklarda büyüme, büyümenin belirlenmesi ve ölçülmesi; büyüme şekilleri, büyüme oranlarını etkileyen faktörler, büyüme modellerini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
8 Balıklarda üreme, üreme zamanlaması, üreme yeri seçimini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
9 Balıklarda sekonder eşeysel karakterler, üreme davranışları, yaygın olmayan üreme stratejilerini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
10 Balıklarda biyotik etkileşimler I. Balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitliği açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
11 Balıklarda biyotik etkileşimler II. Balıklarda rekabet ve mutualizmi açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
12 Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması. Stok büyüklüğünün ve durumunun tahmini. Populasyon büyüme ve ölüm oranının ölçülmesi. Populasyon büyüme modelleri Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
13 Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejilerini açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
14 Balıklarda topluluklar, tür çeşitliliğinde genel şekiller, tarihi faktörler ve zamana bağlı belirleyiciler, balık topluluklarına örnekler; balık topluluklarının karakteristik özellikleri açıklama. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Balıkların çeşitliliği
2 Çevreden ve organizmadan kaynaklanan kısıtlayıcılar
3 Balıklarda beslenme
4 Besin tüketim oranını belirleyen faktörler
5 Balıklarda biyoenerji
6 Balıkların zaman ve alan kullanımı
7 Balıklarda büyüme
8 Balıklarda üreme
9 Ara Sınav
10 Sekonder eşeysel karakterler. Üreme davranışları.
11 Biyotik etkileşimler I. Balıklarda predatörlük, patojenite ve parazitlik II. Balıklarda rekabet ve mutualizm
12 Balık topluluklarının yapısı ve populasyon tanımlaması
13 Balıkların değişen ekolojik koşullara karşı hayatta kalma stratejileri
14 Balık toplulukları
Kaynaklar
Ders Notu

1. Robert J. Wooten, Editor. 1998. Ecology of Teleost Fishes, Fish and Fisheries Series I, Chapman&Hall, London, IX+404 pp.

Ders Kaynakları

2. Erinç, S. 1984. Ortam Ekolojisi ve Degradasyonal Ekosistem Değişiklikleri, İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü, Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü, İstanbul, VI+145 s.
2. Wedemeyer, G. A. 1996. Physiology of Fish in Intensive Culture Systems, Chapman&Hall, International Thompson Publishing, Newyork, XVI+232 s.
3. Demir, N. 2006. İhtiyoloji, 3. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 438 s.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak bilgilerini, bilimsel yöntemlerle ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanı ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisine sahiptir. X
3 Alan bilgisi ve teknolojilerini eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygular. X
4 Çalışma alanındaki konularda/uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik değerlere sahip bir bireydir. X
5 Disiplinler arası ekiplerle çalışabilme ve sorunların çözümlenmesinde sorumluluk alarak liderlik yapabilme becerisine sahiptir. X
6 Alanında bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi, bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı yapabilir ve/veya yönetebilir. X
7 Alanı ile ilgili bilimsel gelişmeleri, bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanarak, izleyebilme, okuma, anlama, yazma ve yorum yapabilme becerisine sahiptir. X
8 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde liderlik yapabilir. X
9 Alanıyla ilgili etkinliklerde kendi özgün fikirlerini savunma ve etkili bir iletişim kurabilme becerisine sahiptir. X
10 Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir. X
11 Avrupa Dil Portföyü’ndeki bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. X
12 Akademik ve kültürel birikimi ile bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. X
13 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6