Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Anadolu Türkçesi Metin İncelemeleri YTD 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Esra Kirik, Arş. Gör. Bahri Kuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eski Anadolu Türkçesi döneminin genel Türkçe içerisindeki yerini ve gramer özelliklerini metinlerden hareketle ortaya koymak.

Dersin İçeriği

Türk dili tarihi içerisinde Batı Türkçesinin yeri. Karışık dilli eserler. Batı Türkçesinin genel dil özellikleri. Anadolu Selçukluları döneminde yazılan eserler ve şahsiyetler. Beylikler dönemi eserleri ve şahsiyetleri. El yazması metin okuma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Anadolu Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyarak genel Türkçe içerisindeki Eski Anadolu Türkçesinin yeri nedir, tanımlar Anlatım, Sınav,
2 Eski Anadolu Türkçesi’nin Orta Türkçe içerisindeki önemi ve dil özelliklerini açıklar. Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
3 Orta Türkçenin tarihi şivelerini karşılaştırır, kökenlerini tespit eder ve örnekler. Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav, Proje / Tasarım,
4 Eski Anadolu Türkçesi metinlerindeki dil özelliklerini çözümler ve tespit ettiği özellikleri Standart Türkiye Türkçesiyle mukayese eder. Benzetim, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav, Portfolyo,
5 Eski Anadolu Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. Anlatım, Rol Oynama, Sınav, Performans Görevi,
6 Eski Anadolu Türkçesinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder. Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , Performans Görevi, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Oğuzlar ve Eski Anadolu Türkçesi Eski Anadolu Türkçesi hakkında araştırma yapmış olmak.
2 Anadolu Selçukluları, beylikleri ve Moğol istilası Eski Anadolu Türkçesinin oluşumu hakkında araştırma yapmış olmak.
3 Karışık dilli eserler: olga-bolga meselesi Karışık dilli eserler konusunda araştırma yapmış olmak.
4 Şeyyad Hamza, Kıssa-ı Yusuf Kıssa-ı Yusuf hakkında araştırma yapmış olmak.
5 Ahmet Fakih, Çarhname Çarhname hakkında araştırma yapmış olmak.
6 Yunus Emre Divanı'ndan alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
7 Garibname'den alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
8 Süheyl ü Nevbahar'dan alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
9 Ara Sınav Genel konu tekrarı yapmış olmak.
10 Tazarru-name'den alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
11 Dede Korkut'tan alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
12 İskendername'den alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
13 Teshil'den alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
14 Müntehab-ı Şifa'dan alınan metinlerin incelenmesi Verilen metinlerin incelemesini yapmış olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Âşık Paşa, Garib-nâme; Hazırlayan: Kemal Yavuz, TDK Yay.: 764/2, İstanbul, 2002.
ERGİN, Muharrem; Dede Korkut Kitabı, Ankara, 1994.
GÜLSEVİN, Gürer; Eski Anadolu Türkçesine Ekler, Ankara, 1997.
ÖZKAN, Mustafa; Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul, 1995
TİMURTAŞ, F. Kadri; Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul, 1981.
TURAN, Zikri; Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları, Açıksöz Yayınları, Malatya 1993.
TURAN, Zikri; Eski Anadolu Türkçesinde Ol- Cevheri Fiili, Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten 1996, TDK Yay.: 740, Ankara, 1999, s. 265-285.
TÜRK, Vahit-Şaban DOĞAN-Yasin ŞERİFOĞLU; Eski Anadolu Türkçesi Dersleri, Kesit Yay., İstanbul, 2011.
Yunus Emre Divanı, Kültür Bakanlığı Yay./1362, Ankara, 1991.
ERCİLASUN, Ahmet Bican; Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6