Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Contemporary Epistemology | FDI 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMAL BATAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KEMAL BATAK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Knowing some views of contemporary epistemology |
Dersin İçeriği | Is Justified True Belief Knowledge?; Causal Theory of Knowing; Answer of Chisholm; Gettier and Epistemic Luck; Al-Farabi and Chisholm; Internalism; Foundationalism; Reliability; Plantinga and Proper Function; Quine and Naturalized Epistemology; Normativity and Naturalized Epistemology; Classical Epistemology and Contemporary Epistemology |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Knows basic theory regarding contemporary epistemology | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Homework, |
2 | Analyzes basic claims of foundationalism and coherentism | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Homework, |
3 | Realizes some difficulty in classical definition of knowledge | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Homework, |
4 | Discuses grounds of new definition of knowledge | Lecture, Question-Answer, Discussion, | Testing, Homework, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Is justified true belief knowledge? | |
2 | Causal Theory of knowing | |
3 | Answer of Chisholm | |
4 | Gettier and Epistemic luck | |
5 | al-Farabi and Chisholm | |
6 | Internalism | |
7 | Foundationalism | |
8 | Externalism | |
9 | Reliabilism | |
10 | Plantinga and proper functionalism | |
11 | Quine and naturalized epistemology | |
12 | Normativity and naturalized epistemology | |
13 | Classical epistemology and contemporary epistemology | |
14 | Classical epistemology and contemporary epistemology |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Epistemology: An Anthology, Ernest Sosa, Jaegwon Kim, Jeremy Fantl, Matthew McGranth (ed.), (Malden: Blackwell Publishing, 2008) 2. The Theory of Knowledge: Classical and Contemporary Readings, Louis P. Pojman (ed.), (Belmont: Wadsworth, 2003). 3. Gettier Edmund, “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, 1963. 4. Chisholm, Roderick, Theory of Knowledge, (New Jersey: Prentice-Hall, 1989). 5. Duncan Pritchard, What is This Thing Called Knowledge, (London: Routledge, 2010). 6. Epistemoloji: Temel Metinler, Hasan Yücel Başdemir (ed.), (Çorum: Hititkitap Yayınevi, 2011). 7. Çağdaş Epistemolojiye Giriş, Nebi Mehdiyev (ed.), (İstanbul: İnsan Yayınları, 2011). 8. Batak, Kemal, Felsefenin Sonu?: W. V. Quine, Doğallaştırılmış Epistemoloji ve Apriori Bilgi, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2015). 9. Batak, Kemal, "Epistemik İçselcilik ve Dışsalcılık", Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, (2008). 10. Kabil, Onur, Roderick M. Chisholm ve Alvin Goldman Bağlamında Çağdaş Bilgi Felsefelerinde Haklılandırma Sorunu, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
2 | X | ||||||
3 | X | ||||||
4 | X | ||||||
5 | X | ||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | |||||||
9 | |||||||
10 | |||||||
11 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
3. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 6 | 96 |
Assignment | 1 | 3 | 3 |
Performance Task (Seminar) | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |