Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Contemporary Epistemology FDI 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KEMAL BATAK
Dersi Verenler Prof.Dr. KEMAL BATAK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Knowing some views of contemporary epistemology
Dersin İçeriği Is Justified True Belief Knowledge?; Causal Theory of Knowing; Answer of Chisholm; Gettier and Epistemic Luck; Al-Farabi and Chisholm; Internalism; Foundationalism; Reliability; Plantinga and Proper Function; Quine and Naturalized Epistemology; Normativity and Naturalized Epistemology; Classical Epistemology and Contemporary Epistemology
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Knows basic theory regarding contemporary epistemology Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
2 Analyzes basic claims of foundationalism and coherentism Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
3 Realizes some difficulty in classical definition of knowledge Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
4 Discuses grounds of new definition of knowledge Lecture, Question-Answer, Discussion, Testing, Homework,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Is justified true belief knowledge?
2 Causal Theory of knowing
3 Answer of Chisholm
4 Gettier and Epistemic luck
5 al-Farabi and Chisholm
6 Internalism
7 Foundationalism
8 Externalism
9 Reliabilism
10 Plantinga and proper functionalism
11 Quine and naturalized epistemology
12 Normativity and naturalized epistemology
13 Classical epistemology and contemporary epistemology
14 Classical epistemology and contemporary epistemology
Kaynaklar
Ders Notu 1. Epistemology: An Anthology, Ernest Sosa, Jaegwon Kim, Jeremy Fantl, Matthew McGranth (ed.), (Malden: Blackwell Publishing, 2008)
2. The Theory of Knowledge: Classical and Contemporary Readings, Louis P. Pojman (ed.), (Belmont: Wadsworth, 2003).
3. Gettier Edmund, “Is Justified True Belief Knowledge?”, Analysis, 1963.
4. Chisholm, Roderick, Theory of Knowledge, (New Jersey: Prentice-Hall, 1989).
5. Duncan Pritchard, What is This Thing Called Knowledge, (London: Routledge, 2010).
6. Epistemoloji: Temel Metinler, Hasan Yücel Başdemir (ed.), (Çorum: Hititkitap Yayınevi, 2011).
7. Çağdaş Epistemolojiye Giriş, Nebi Mehdiyev (ed.), (İstanbul: İnsan Yayınları, 2011).
8. Batak, Kemal, Felsefenin Sonu?: W. V. Quine, Doğallaştırılmış Epistemoloji ve Apriori Bilgi, (İstanbul: İz Yayıncılık, 2015).
9. Batak, Kemal, "Epistemik İçselcilik ve Dışsalcılık", Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12, (2008).
10. Kabil, Onur, Roderick M. Chisholm ve Alvin Goldman Bağlamında Çağdaş Bilgi Felsefelerinde Haklılandırma Sorunu, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
2 X
3 X
4 X
5 X
6
7
8
9
10
11 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Performans Görevi (Seminer) 20
3. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 6 96
Assignment 1 3 3
Performance Task (Seminar) 3 5 15
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6