Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistiksel Proses Kontrol KAL 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEMRA BORAN
Dersi Verenler Doç.Dr. MERVE CENGİZ TOKLU, Prof.Dr. YILMAZ ÖZKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Proseslerin kontrol altında olup olmadığını ölçmeye yarar. Ürün veya hizmetin tanımlanmış özelliklerde üretilip üretilmediğini izleme imkanı verir. Hatalı ürün meydana gelmeden prosese müdahale imkanı verir. İstatistiksel proses kontrol yöntemleri ile Toplam kalitenin temel felsefesi olan sıfır hataya ulaşmak mümkün olacaktır.

Dersin İçeriği

Değişkenlik tanımı. İstatistiksel proses kontrol (İPK) tanımı. Kontrol diyagramı tanımı. Değişkenler ve nitelikler için kontrol diyagramı. Proses yeterlilik analizi, Kabul örneklemesi. Örnekleme planı çeşitleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
3 Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
4 Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
5 Normal dağılım konusunu bilir ve ilgili hesaplamaları yapabilir Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
6 İstatistiksel proses kontrolünü bilir, kontrol sınırlarını hesaplayabilir Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
7 Hipotez testi yapar, testin gücünü hesaplar, karar verir Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
8 Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
9 Kontrol diyagramlarını hazırlar ve uygular Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Veri toplama ve analizi
2 Ortalama ve değişkenlik ölçüleri
3 Normal olasılık dağılımı
4 Basit tesadüfi örnekleme yöntemi
5 İstatistik hipotez ve karar verme
6 İstatistik proses kontrolu felsefesi ve yöntemleri
7 Değişkenler için kontrol diyagramları
8 Özellikler için kontrol diyagramları
9 Özel kontrol diyagramları
10 Kabul örneklemesi
11 Özellikler için kabul örneklemesi
12 Değişkenler için kabul örneklemesi
13 Diğer kabul örnekleme prosedürleri
14 Minitab Uygulama örnekleri
Kaynaklar
Ders Notu

1. Olasılık ve İstatistik, Sakarya Basımevi, 2016
2. Toplam Kalite ,Sakarya Kitapevi, 2008

Ders Kaynakları

1. Statistical Quality Control, Eugene L. Grant, Richard S. Leavenworth, Mc Graw-Hill Inc. 6th ed. 1988.
2. Statistical Process Control and Quality Improvement, Gerald Smith, Maxvell Macmillan Inter. Pub. Group, 1991.
3. Statistical Quality Control with Microcomputer Applications, Larry E. Shirland, John Wiley&Sons Inc., 1993.
4.Statistical Quality Assurance Methods for Engineers, Stephen B. Vardeman, J. Marcus Jobe, John Wiley&Sons, INC:, 1999.
5.Total Quality Control, Armand V. Feigenbaum, 3th edi. Revised, McGraw Hill Inter. Edi.1991.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak
8 Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6