Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahmet Hamdı Tanpınar TED 622 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör. Samet Çakmaker
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ahmet Hamdi Tanpınar is one of the most significant characters of contemporary Turkish literature, more particularly republic period. His modernist novels affected successors and had a part in shaping to modern Turkish novels. With this aspect his literal life is a basic and momentous issue for postgraduates want to major in contemporary Turkish literature.
Dersin İçeriği Place of Tanpınar in Turkish literature
His literature historiography and 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
His art: Novels
Mahur Beste
Huzur
Sahnenin Dışındakiler
Saatleri Ayarlama Enstitüsü
His art: Poems
Tanpınar and modernism
Tanpınar and tradition
Literati who are affected by him and he is affected by
Time perception of Tanpınar
Irony of Tanpınar
Works about Tanpınar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Place of Tanpınar in Turkish literature
2 His literature historiography and 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
3 His novels: Mahur Beste
4 His novels:Huzur
5 His novels:Sahnenin Dışındakiler
6 His novels:Saatleri Ayarlama Enstitüsü
7 His poems
8 Tanpınar and modernism
9 Tanpınar and tradition
10 Literati who are affected by him and he is affected by
11 Dream, music and Tanpınar
12 Time perception of Tanpınar
13 Irony of Tanpınar
14 Works about Tanpınar
Kaynaklar
Ders Notu Alptekin, Turan, Bir Kültür Bir İnsan: Ahmet Hamdi Tanpınar ve Edebiyatımıza Bakışlar, Nakışlar Yay., İst., 1975.
Dellaloğlu, Besim, Bir Tanpınar Fetişizmi, Ufuk Yayınları, İstanbul, 2014.
Demiralp, Oğuz, Kutup Noktası, Yapı Kredi Yay., İst., 1993.
Emil, Birol, Yaşadığım Gibi, Dergâh Yay. İst. 1962.
Enginün, İnci, Şiirler, Dergâh Yay. İst. 1971.
Güven, Güler, Aydaki Kadın, Adam Yay. İst. 1989.
Güven, Güler Tanpınar’dan Ders Notları, Dergah Yay, 2014
İnci, Handan Ahmet Hamdi Tanpınar Zamanı, Kapı Yayınları, İstanbul,
Şahin, İbrahim, Haz ve Günah, Kapı Yayınları, İstanbul, 2015.
Kaplan, Mehmet, Tanpınar´ın Şiir Dünyası, Dergâh Yay. 2.bs.İst.1983.
Kerman, Zeynep, Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh Yay. İst. 1969.
Kerman, Zeynep, Mektuplar, Dergâh Yay. 2. bs. İst. 1992.
Kerman, Zeynep, Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Başbaşa , Dergah, 2007
Orhan Okay, Bir Hülya Adamının Romanı, Dergah Yayınları, İstanbul, 2010.
Seval Şahin, Modernizmin Oyunu Oyunun Modernizmi Tanpınar’da Oyun, Kapı Yay, 2013
Şerif Eskin, Zamanın ve Hafızanın Kıyısında, Dergah Yay., 2014
Tecer, Ahmet Kutsi, "Tanpınar´ın Mektupları", Varlık, c. 31, S. 616, 15 Mayıs 1964, s. 8-9.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Saatleri Ayarlama Enstitüsü
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Mahur Beste
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Huzur
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yahya Kemal
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Edebiyat Üzerine Makaleler
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yaşadığım Gibi
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Abdullah Efendinin Rüyaları
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yaz Yağmuru
Tanpınar, Ahmet Hamdi, Bütün Şiirleri
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Hatıraları”, 2. Kaynaklar, 1984, s. 71-75.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “-Düşünceler- Hatıra ve Düşünceler”, Ulus, no: 13336, 15 Ekim 1960, s. 2.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “-Müşahedeler- Suçüstü”, Cumhuriyet, 14 Haziran 1960, s. 2-3.
Tanpınar, Ahmet Hamdi, “Kıymetler ve Tahminler, Bugünün Sanatı”, 28 İkinci kânun 1938, s. 6.
Uçman, Abdullah, Handan İnci, Bir Gül Bu Karanlıklarda, 3F Yayınları, İstanbul, 2008.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları I, Yakup Kadri", Dergâh, S. 2, Nisan 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları II, Halide Edib", Dergâh, S. 3, Mayıs 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları III, Halit Refiğ", Dergâh, S. 4, Haziran 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları IV, Ahmet Haşim", Dergâh, S. 5, Temmuz 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları V, Yahya Kemal Veya Malzemenin Zaferi", Dergâh, S. 6, Ağustos 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları VI, Abdülhak Hâmid", Dergâh, S. 7, Eylül 1990, s. 8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları I, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden, Servet-i Fünûn Romanı", Dergâh, S.8, Ekim1990, s.8.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları II, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 9, Kasım 1990, s.8.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları III, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden, Bir Roman Mütalaası", Dergâh, S. 10, Aralık 1990.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları IV, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 11, Ocak 1991, s.8-9.
Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları V, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 12, Şubat 1991, s. 11.
Oğuzertem, Süha, The Dead Tree of Compassion: Existence, Imagination, Love and Narcicism in Tanpınar’s Mahur Beste, doktora tezi, Indiana University, 1994.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Course develops student’s skills of expression and research. X
2 Course develops student’s the ability to use computers.
3 Course develops student’s analysis capability about language and literature.
4 Course develops student’s the ability to understand periods, artists and movements.
5 Course develops student’s research techniques and bibliographic information.
6 Course develops student’s the ability to compare classical Turkısh literature and modern Turkısh literature.
7 Course develops student’s techniques of analysis of folk literature.
8 Course develops student’s practical interpretation skills about language.
9 Course develops student’s the ability of scientific discipline.
10 Course develops student’s the ability of interpret the modern Turkish dialect.
11 Course develops student’s the ability of assess the history of Turkish language.
12 Course develops student’s the ability of assess the history of Turkish literature.
13 Course develops student’s the ability of understand the choice literary works.
14 Course develops student’s the ability of increasing expertise.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 6 96
Mid-terms 1 1 1
Assignment 1 6 6
Performance Task (Seminar) 1 1 1
Final examination 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6