Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ahmet Hamdı Tanpınar | TED 622 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör. Samet Çakmaker |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ahmet Hamdi Tanpınar is one of the most significant characters of contemporary Turkish literature, more particularly republic period. His modernist novels affected successors and had a part in shaping to modern Turkish novels. With this aspect his literal life is a basic and momentous issue for postgraduates want to major in contemporary Turkish literature. |
Dersin İçeriği | Place of Tanpınar in Turkish literature His literature historiography and 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi His art: Novels Mahur Beste Huzur Sahnenin Dışındakiler Saatleri Ayarlama Enstitüsü His art: Poems Tanpınar and modernism Tanpınar and tradition Literati who are affected by him and he is affected by Time perception of Tanpınar Irony of Tanpınar Works about Tanpınar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Place of Tanpınar in Turkish literature | |
2 | His literature historiography and 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi | |
3 | His novels: Mahur Beste | |
4 | His novels:Huzur | |
5 | His novels:Sahnenin Dışındakiler | |
6 | His novels:Saatleri Ayarlama Enstitüsü | |
7 | His poems | |
8 | Tanpınar and modernism | |
9 | Tanpınar and tradition | |
10 | Literati who are affected by him and he is affected by | |
11 | Dream, music and Tanpınar | |
12 | Time perception of Tanpınar | |
13 | Irony of Tanpınar | |
14 | Works about Tanpınar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Alptekin, Turan, Bir Kültür Bir İnsan: Ahmet Hamdi Tanpınar ve Edebiyatımıza Bakışlar, Nakışlar Yay., İst., 1975. Dellaloğlu, Besim, Bir Tanpınar Fetişizmi, Ufuk Yayınları, İstanbul, 2014. Demiralp, Oğuz, Kutup Noktası, Yapı Kredi Yay., İst., 1993. Emil, Birol, Yaşadığım Gibi, Dergâh Yay. İst. 1962. Enginün, İnci, Şiirler, Dergâh Yay. İst. 1971. Güven, Güler, Aydaki Kadın, Adam Yay. İst. 1989. Güven, Güler Tanpınar’dan Ders Notları, Dergah Yay, 2014 İnci, Handan Ahmet Hamdi Tanpınar Zamanı, Kapı Yayınları, İstanbul, Şahin, İbrahim, Haz ve Günah, Kapı Yayınları, İstanbul, 2015. Kaplan, Mehmet, Tanpınar´ın Şiir Dünyası, Dergâh Yay. 2.bs.İst.1983. Kerman, Zeynep, Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh Yay. İst. 1969. Kerman, Zeynep, Mektuplar, Dergâh Yay. 2. bs. İst. 1992. Kerman, Zeynep, Günlüklerin Işığında Tanpınar’la Başbaşa , Dergah, 2007 Orhan Okay, Bir Hülya Adamının Romanı, Dergah Yayınları, İstanbul, 2010. Seval Şahin, Modernizmin Oyunu Oyunun Modernizmi Tanpınar’da Oyun, Kapı Yay, 2013 Şerif Eskin, Zamanın ve Hafızanın Kıyısında, Dergah Yay., 2014 Tecer, Ahmet Kutsi, "Tanpınar´ın Mektupları", Varlık, c. 31, S. 616, 15 Mayıs 1964, s. 8-9. Tanpınar, Ahmet Hamdi, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi Tanpınar, Ahmet Hamdi, Saatleri Ayarlama Enstitüsü Tanpınar, Ahmet Hamdi, Mahur Beste Tanpınar, Ahmet Hamdi, Huzur Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yahya Kemal Tanpınar, Ahmet Hamdi, Edebiyat Üzerine Makaleler Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yaşadığım Gibi Tanpınar, Ahmet Hamdi, Abdullah Efendinin Rüyaları Tanpınar, Ahmet Hamdi, Yaz Yağmuru Tanpınar, Ahmet Hamdi, Bütün Şiirleri Tanpınar, Ahmet Hamdi, “Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Hatıraları”, 2. Kaynaklar, 1984, s. 71-75. Tanpınar, Ahmet Hamdi, “-Düşünceler- Hatıra ve Düşünceler”, Ulus, no: 13336, 15 Ekim 1960, s. 2. Tanpınar, Ahmet Hamdi, “-Müşahedeler- Suçüstü”, Cumhuriyet, 14 Haziran 1960, s. 2-3. Tanpınar, Ahmet Hamdi, “Kıymetler ve Tahminler, Bugünün Sanatı”, 28 İkinci kânun 1938, s. 6. Uçman, Abdullah, Handan İnci, Bir Gül Bu Karanlıklarda, 3F Yayınları, İstanbul, 2008. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları I, Yakup Kadri", Dergâh, S. 2, Nisan 1990, s. 8-9. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları II, Halide Edib", Dergâh, S. 3, Mayıs 1990, s. 8-9. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları III, Halit Refiğ", Dergâh, S. 4, Haziran 1990, s. 8-9. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları IV, Ahmet Haşim", Dergâh, S. 5, Temmuz 1990, s. 8-9. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları V, Yahya Kemal Veya Malzemenin Zaferi", Dergâh, S. 6, Ağustos 1990, s. 8-9. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları VI, Abdülhak Hâmid", Dergâh, S. 7, Eylül 1990, s. 8-9. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları I, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden, Servet-i Fünûn Romanı", Dergâh, S.8, Ekim1990, s.8. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları II, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 9, Kasım 1990, s.8. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları III, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden, Bir Roman Mütalaası", Dergâh, S. 10, Aralık 1990. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları IV, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 11, Ocak 1991, s.8-9. Uçman, Abdullah, "Tanpınar´ın Ders Notları V, Mehmed Çavuşoğlu´nun Kaleminden", Dergâh, S. 12, Şubat 1991, s. 11. Oğuzertem, Süha, The Dead Tree of Compassion: Existence, Imagination, Love and Narcicism in Tanpınar’s Mahur Beste, doktora tezi, Indiana University, 1994. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Course develops student’s skills of expression and research. | X | |||||
2 | Course develops student’s the ability to use computers. | ||||||
3 | Course develops student’s analysis capability about language and literature. | ||||||
4 | Course develops student’s the ability to understand periods, artists and movements. | ||||||
5 | Course develops student’s research techniques and bibliographic information. | ||||||
6 | Course develops student’s the ability to compare classical Turkısh literature and modern Turkısh literature. | ||||||
7 | Course develops student’s techniques of analysis of folk literature. | ||||||
8 | Course develops student’s practical interpretation skills about language. | ||||||
9 | Course develops student’s the ability of scientific discipline. | ||||||
10 | Course develops student’s the ability of interpret the modern Turkish dialect. | ||||||
11 | Course develops student’s the ability of assess the history of Turkish language. | ||||||
12 | Course develops student’s the ability of assess the history of Turkish literature. | ||||||
13 | Course develops student’s the ability of understand the choice literary works. | ||||||
14 | Course develops student’s the ability of increasing expertise. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 3 | 48 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 6 | 96 |
Mid-terms | 1 | 1 | 1 |
Assignment | 1 | 6 | 6 |
Performance Task (Seminar) | 1 | 1 | 1 |
Final examination | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |