Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yamaçların Stabilitesi | INM 632 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İleri Zemin Mekaniği Arazi Deneyleri ve Değerlendirilmesi Zemin Özellikleri Ölçümü |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN BOL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERTAN BOL, |
Dersin Yardımcıları | Tek. Recep EYÜPLER Arş. Grv. Mustafa Özsağır Arş. Grv. Kadir Kocaman |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ülkemizde açısından da büyük bir önem taşıyan yamaç ve şevlerin duraylılığı konusu karmaşıklığı, tanım ve çözüm yaklaşımlarıyla olağan bir mühendislik problemine göre daha çok bilgi birikimi ve deneyim gerektirmektedir. Bu derste amaç konunun diğer disiplinlerle ile ilişkisini de ortaya koyarak geoteknik mühendisliğindeki güncel gelişmelerden faydalana çözüm yöntemlerini vermek olmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yamaçların oluşumu |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yamaç ve yarmaların oluşumunu açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Yamaçları duraylılığına etki eden faktörleri ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | Heyelanları sınıflandırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
4 | Proje özelliklerine göre kayma direnci parametrelerini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
5 | Kesiti verilen bir şevin güvenliğini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Bilgisayar yazılımı kullanarak bir şevin güvenliğini hesaplar | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Olası heyelan riskine karşı alınabilecek önlemleri tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yamaçların oluşumu, Şevlerin Oluşturulması, Tanımlamalar | |
2 | Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları | |
3 | Yamaçta Su ve kitle hareketlerine etkisi | |
4 | Ortam Özelliklerinin Ölçümü (Arazi ve Laboratuvar Deneyleri) | |
5 | Zemin Yamaçlarda Duraylılık 1 – limit denge yöntemleri | |
6 | Zemin Yamaçlarda Duraylılık 2– dilim yöntemleri | |
7 | Zemin Yamaçlarda Duraylılık 2– dilim yöntemleri | |
8 | Kayada Yamaçların Analizi | |
9 | Grafik yöntemler | |
10 | Geriye Analiz | |
11 | Bilgisayar Analizleri (GeoSlope / Talren) | |
12 | Kitle Hareketlerinin İncelenmesinde Sayısal Çözümler | |
13 | Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Heyelan Duraylılık Değerlendirilmesi | |
14 | Kitle Hareketlerinin Kontrolüne Yönelik Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Yrd.Doç.Dr. Ertan BOL, "YAMAÇLARIN STABİLİTESİ", Ders Notları, Power Point Sunuları |
Ders Kaynakları | [2] Önalp, A., Arel, E., 2004. “Geoteknik Bilgisi II – Yamaç ve Şevlerin Mühendisliği”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 414s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |