Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doku ve Eklem Mekaniği | MKM 567 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET ÇAĞATAY ÇİLİNGİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AHMET ÇAĞATAY ÇİLİNGİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders özellikle insan vücudundaki eklemleri meydana getiren sert ve yumuşak dokuların anatomik yapılarını tanımlayarak biyomekanik özellikleri ve işlevleri konusunda araştırmacılara ve mühendislik öğrencilerine bilgi verir. Ayrıca sürekli ortamlar mekaniği ile ilgili temel bilgiler vererek bunların uygulandığı doku matematiksel modellerini ve hesaplamalarını gösterir. Dokuların mekanik davranışlarının değerlendirilmesi ve tedavisi için bu konuda çalışacak mühendislere bilinmesi gerekli biyomekanik alt yapıyı kazandıracaktır. |
Dersin İçeriği | Biyolojik dokuların mekaniği, Sürekli ortamlar biyomekaniği, Kemik dokusu, Omur ve Disk, Eklem Kıkırdağı, Tendonlar ve Bağlar, Kaslar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekanik ve Sürekli Ortamlar Biyomekaniği ile ilgili temel bilgilere sahip olur ve hesaplamalar yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Kemik Dokusu ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, Performans Görevi, |
3 | Omur ve Disk ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
4 | Eklem Kıkırdağı ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
5 | Tendon, Bağ ve Kas Dokuları ile ilgili anatomik ve biyomekanik temel bilgisini bilir. Matematiksel modelleri çözümleyebilir. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Biyomekanik, Biyokatıların mekaniği, Çok fazlı yapıların mekaniği | |
2 | Sürekli Ortamlar Biyomekaniği: Tensörler, Gerilme ve Zorlanma | |
3 | Sürekli Ortamlar Biyomekaniği: Elastisite, Viskoelastisite | |
4 | Sürekli Ortamlar Biyomekaniği: Poroelastisite, İki faz teorisi | |
5 | Kemik Dokusu: Anatomik yapı, Kemik biyomekaniği, | |
6 | Kemik Dokusu: Matematiksel modeller, Adaptif yenilenme, Doku mühendisliği | |
7 | Omur ve Disk: Anatomik yapı, Biyomekanik özellikler, Matematiksel modeller | |
8 | Eklem Kıkırdağı: Anatomik ve Biyomekanik özellikler, Matematiksel modeller, Doku mühendisliği | |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Tendonlar ve Bağlar: Anatomik ve Biyomekanik özellikler, Matematiksel modeller, Doku mühendisliği | |
11 | Kaslar: Anatomik ve Biyomekanik özellikler, Kasılma mekaniği | |
12 | Kaslar: Matematiksel modeller, Adaptif yenilenme, Doku mühendisliği | |
13 | Seminer Sunumları | |
14 | Seminer Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Basic Biomechanics of the Musculoskeletal System. Nordin, M; Frankel, VH. Lippincott Williams & Wilkins; Third edition, 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |