Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Boyut Analizi ve Benzerlik | MKM 563 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. UFUK DURMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Boyutsal çözümleme tekniklerinin mühendisliğin her dalındaki her tür probleme yetkin olarak uygulanabilmesi. Modelleme tekniklerinin kapsamlı uygulaması yolu ile mühendislik sistemlerinin tasarımı ve test edilmesine katkı sağlanarak ürün geliştirmenin hızlandırılması. |
Dersin İçeriği | Boyutsal sistemler. Boyut dönüşümleri. Eş boyutluluk ilkesi. Fiziksel bağıntıların yapısı. Dönüşümler. Değişkenlerin birbirleriyle ilişkisi. Boyutsuz ilişkilerin biçimleri. Farklı boyutlar. Boyutsal modelleme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boyut kavramının önemini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
2 | Boyutsal modelleme tekniklerini öğrenme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
3 | Karmaşık mühendislik sistemlerinin modellenmesini öğrenme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Boyutsal Sistemler | [1] 1. Hafta Sunusu |
2 | Boyut Dönüşümleri | [1] 2. Hafta Sunusu |
3 | Eş Boyutluluk İlkesi | [1] 3. Hafta Sunusu |
4 | Fiziksel bağıntıların yapısı | [1] 4. Hafta Sunusu |
5 | Fiziksel bağıntıların yapısı | [1] 5. Hafta Sunusu |
6 | Dönüşümler | [1] 6. Hafta Sunuları |
7 | Dönüşümler | [1] 7. Hafta Sunuları |
8 | Değişkenlerin birbirleriyle ilişkisi. | [1] 8. Hafta Sunuları |
9 | Değişkenlerin birbirleriyle ilişkisi | [1] 9. Hafta Sunuları |
10 | Boyutsuz İlişkilerin Biçimleri | [1] 10. Hafta Sunuları |
11 | Farklı Boyutlar | [1] 11. Hafta Sunuları |
12 | Boyutsal Modelleme | [1] 12. Hafta Sunuları |
13 | Boyutsal Modelleme | [1] 13. Hafta Sunuları |
14 | Modelleme Uygulamaları | [1] 14. Hafta Sunuları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Çallı, İ., ´Boyut Analizi ve Benzerlik Ders Notları´, Sakarya 2008. |
Ders Kaynakları | 1. Applied Dimensional Analysis, Thomas SZIRTES, McGrawHill , New York 1998 2. Dimensional Analysis, G.I. Barenblatt Gordon& Breach New York 1987 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 11 | 11 |
Ödev | 3 | 23 | 69 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |