Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bulanık Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri | ENM 545 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER UYGUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Problemlerin bir kısmı birden fazla faktöre bağlı olarak çözülmek zorundadır. Bununla birlikte aynı problem ile ilgili birden fazla kişiye/uzmana bilgi sormak ve bunları birlikte değerlendirmek gerekmektedir. Dolayısıyla çok kriterli problemlerin ve birden fazla uzmanın görüşünü birlikte değerlendirilmesi gereken problemlerin çözüm yöntemleri önem arz etmektedir. Bununla birlikte insan tabiatı genellikle kesin sayılar kullanmaktan ziyade çok, az, oldukça fazla gibi dilsel ifadeler kullanmaya meyillidir. Öyleyse, uzmanlardan alınan kesin olmayan dilsel ifadelerinin bulanık hesaplamalar ile sayısal sonuçlara dönüştürülmesi gerekmektedir. Bu sebeple bulanık çok kriterli karar verme tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bulanık Mantık, Karar verme, Çok kriterli karar verme, Bulanık Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çok kriterli karar verme tekniklerini bilir ve uygular | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
2 | Uzman görüşlerini kullanarak grup karar verme yöntemlerini uygulayabililir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Bulanık dilsel ifadelerden yararlanarak çok kriterli ve grup karar verme tekniklerini uygulayabilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar | |
2 | Bulanık sayılar ve işlemler | |
3 | AHP, Bulanık AHP | |
4 | ANP, Bulanık ANP | |
5 | DEMATEL, Bulanık DEMATEL | |
6 | DEMATEL ve ANPnin Birlikte Kullanımı | |
7 | TOPSIS ve Bulanık TOPSIS | |
8 | ANP ve TOPSISin Birlikte Kullanımı | |
9 | VIKOR Yöntemi | |
10 | PROMETHEE Yöntemi | |
11 | Gri İlişki Analizi | |
12 | Bulanık Hedef Programlama | |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Proje Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | SABİS üzerinden paylaşılacaktır |
Ders Kaynakları | Ross, T.J. (2010), Fuzzy logic with engineering applications, John Wiley, 3rd ed. Nolberto Munier (2011), A Strategy for Using Multicriteria Analysis in Decision-Making: A Guide for Simple and Complex Environmental Projects Cengiz Kahraman (2008), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments Zehra Başkaya (2011), Bulanık Doğrusal Programlama, Ekin Basım Yayın Mustafa M. Özkan (2003), Bulanık Hedef Programlama, Seçkin Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. | ||||||
5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. | ||||||
6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. | ||||||
7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. | ||||||
8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. | ||||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |