Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hava Kirliliği ve Modellenmesi CEM 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜLYA KARABAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hava kirleticilerin taşınımı, yayılımı ve çökelmesinin modellenmesi.

Dersin İçeriği

-Hava kirliliği kaynakları ve ana kirleticiler.

-Kirleticilerin taşınımı, yayılımı, ve çökmesi.

-Matematiksel yöntemler ile hava kirleticilerin taşınımı, yayılımı ve çökelmesinin modellenmesi.
-Modelleme yöntemleri (Box, Gaussian, Eulerian ve Lagrangian Modelleme) Modelleme uygulamaları. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lisansüstü çevre bilimleri ve mühendisliği bilgilerini kazandırmak Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Diferansiyel denklemlerin sayısal yöntemlerle çözme becerisi kazandırmak Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
3 Hava kirliliği modelleme yöntemlerinde temel kavramlarını tanıtmak (advection, dispersion, deposition) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
4 Hava kirliliği modelleme yöntemlerini tanımlamak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
5 Modellemede belirsizlikleri tanımlamak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
6 Modelleri kalibre etme yöntemlerini öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Diferansiyel denklemler ve çözüm yöntemleri
3 Hava kirliliği ve kirleticiler
4 Birincil hava kirleticilerin taşınımı, yayılımı ve çökelmesi
5 İkincil hava kirleticiler
6 Modelleme yöntemleri (Box, Gaussian, Eulerian, Lagrangian)
7 Box modeling
8 Gaussian Modeling, noktasal kaynaklar
9 Gaussian Modeling, çizgisel kaynaklar
10 Eulerian and Lagrangian modeller
11 Modelleme uygulamaları
12 Modelleme uygulamaları
13 Modelleme uygulamaları
14 Model kalibrasyonu
Kaynaklar
Ders Notu

-Hava Kirliliği ve Kontrolünün Esasları (Prof.Dr. Aysen Müezzinoğlu) (Dokuz Eylül Yayınları, 2005)

-Hava Kirlenmesi Kontrolü (Prof.Dr. Olcay Tümay, Dr. Kadir Alp) (İstanbul Ticaret Odası)(Yayın No: 1996-36) 

- Hava Kalitesi (Nobel Yayınları)

-Pasquill, F, 1974: Atmospheric Diffusion, 2nd Edition, Halstead Press, New York, 429 pp.

Ders Kaynakları

-Hava Kirliliği ve Kontrolünün Esasları (Prof.Dr. Aysen Müezzinoğlu) (Dokuz Eylül Yayınları, 2005)

-Hava Kirlenmesi Kontrolü (Prof.Dr. Olcay Tümay, Dr. Kadir Alp) (İstanbul Ticaret Odası)(Yayın No: 1996-36) 

- Hava Kalitesi (Nobel Yayınları)

-Seinfeld, J.H., 1986: Atmospheric Chemistry and Physics of Air Pollution. Wiley-Interscience, New York, 738 pp.
-Milton R. Beychok: Fundamentals of Stack Gas Dispersion, 4th Edition, 2005.
-Zannetti, P. (1990): Air Pollution, Theories Computational Methods and Available Software

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6