Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Düğüm Teorisi I MAT 593 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET ALTINTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Düğüm teorisi I dersi, topoloji cebirsel topoloji, düğüm teorisi ve ilgili alanlarında çalışacak Yüksek lisans ve Doktora öğrencilerinin çalışmalarına taban teşkil eden temel bilgileri içeren konuları kavratmayı amaçlamaktadır.
Bu derste klasik matematiksel kavramlar, modern bir yaklaşımla ele alınarak verilmektedir.

Dersin İçeriği

Düğüm teorisinin temel kavramları, basit düğüm hareketleri, düğümlerin denkliği, halkalar, düğüm tabloları, regüler diyagramlar ve alterne düğümler, düğüm grafları, Düğüm teorisinin temel problemleri, global problemler, lokal problemler, klasik düğüm invaryantları, Reidemeister hareketleri, Minimum kavşak sayısı, burulma sayısı, köprü sayısı, düğümlenmeme sayısı, halkalanma sayısı, renklenme sayısı, düğüm grupları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düğüm terisinin temel kavramlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Düğüm diyagramları üzerinde basit hareketleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Düğümleri bir birinden ayrıt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav,
4 Düğümün değişmeyen özelliklerinin varlığını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Düğüm manifoldların sentezini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Düğüm teorisinin temel kavramları
2 Basit düğüm hareketleri, Düğüm denklikleri, Halkalar
3 Düğüm tabloları, Regüler diyagramlar ve alterne diyagramlar
4 Düğüm Grafları
5 Düğüm teorisinin basit problemleri, Global problemler,
6 Lokal problemler
7 Klasik düğüm invaryantları, Reidemeister hareketleri,minimum kavşak sayıları
8 Köprü sayıları, Düğümlenmeme sayıları, halkalanma sayıları, Burulma sayıları
9 Renklenme sayıları
10 Düğüm grupları, tünel komşuluk
11 Dehn temsili, Wirtinger temsili
12 Bir düğümün meridyen ve pareleli
13 Kesme-yapıştırma manifoldları
14 Kesme-yapıştırma manifoldunun homotopi ve homoloji grupları
Kaynaklar
Ders Notu

1.D. Rolfsen, Knots and Links, Math. Lecture series 7, Publ. Of Perish, 1976.
2.G. Burde and H. Ziezchang, Knots; de Grudyer, Berlin, 1986.
3.L.Kauffman, On knots, Princeton University Pres, Princeton,New Jersay, 1987

Ders Kaynakları

1.L.Kauffman, Knots and physics, World Scientific Pub., 1991.
2.K. Murasugi, (translen by B. Kurpita), Knot theory and ıts applications, Birkhauser, Boston,Basel,Berlin, 1996.
3.A. Kawauchi, A survey of Knot Theory, Birkhauser, Boston, 1996.
4.C.C.Adams,The knot book, W.H. Freeman and Company , New York, 1999

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. X
3 Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. X
4 Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. X
5 Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. X
6 Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar. X
7 Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır. X
8 Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir. X
9 Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır.
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
11 Çalıştığı alandaki verilerin toplanması, aktarılması ya da bir yayın oluşturulması aşamalarında bilimsel ve kültürel etik değerlerini göz önüne alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 14 14
Ödev 1 14 14
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6