Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Stereokimya KIM 592 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET TUTAR
Dersi Verenler Prof.Dr. AHMET TUTAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Moleküllerin 3 boyutlu yapılarını kavratmak. Optikçe aktiflik hakkında bilgi vererek, kiral bileşikleri tanıtmak. Birden fazla kiral merkez taşıyan bileşiklerin izomerleri hakkında bilgi vermek. Enantiyonmerlerin ayrılma metotlarını kavratmak. Optikçe aktif bileşiklerin NMR yorumlarından yapı aydınlatılmasına gitmek. (Not: Bu ders hemen hemen tüm üniversitelerde okutulmaktadır. Birçok üniversitede Stereokimya I ve Stereokimya II şeklinde 2 dönemde verilmektedir. Bazı üniversitelerde haftada 3 ya da 4 saat anlatılmaktadır)
Dersin İçeriği Basit Moleküller; Hibritleşme, Konformasyon ve Konfigürasyon; Kiral Moleküller; Bir Stereogenik Merkezli Moleküller, İki ve Daha Fazla Stereogenic Merkezli Moleküller; Karbon-Karbon ve Karbon-Azot Çift Bağların Stereokimyası, Stereogenik Karbon İçermeyen Bileşiklerde Kirallik, Siklik Yapılarda Stereoizomerizm, Doymuş Karbonlarda Sübstitüsyon Reaksiyonları; Prokirallik, Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler; Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu ders sonunda, öğrenci organik bileşikleri 3 boyutlu kavrar ve optikçe aktif bileşikler hakkında detaylı bilgilenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Siklohekzanın sandalye ve kayık konformasyonlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Sübstitüe siklohekzanlarda 1,3-diaksiyal etkileşmeleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Erytro ve threo ile syn ve anti terimlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Rasemik karışımların enantiyomerlere ayrılmasını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Asiklik ve siklik aklenlerde konfigürasyonu ve nisbi kararlılığı anlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
7 Aklenlerin asit katalizli Markovnikov hidrasyonunun bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Basit Moleküller
2 Hibritleşme, Konformasyon ve Konfigürasyon
3 Kiral Moleküller
4 Bir Stereogenik Merkezli Moleküller
5 İki ve Daha Fazla Stereogenik Merkezli Moleküller
6 Karbon-Karbon ve Karbon-Azot Çift Bağların Stereokimyası
7 Stereogenic Karbon İçermeyen Bileşiklerde Kirallik
8 Siklik Yapılarda Stereoizomerizm
9 ARASINAV
10 Doymuş Karbonlarda Sübstitüsyano Reaksiyonları
11 Prokirallik, Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler
12 Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler
13 Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı
14 Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1]Stereochemisrty, David G. Morris, David Morris, Royal Society of Chemistry, 2002
[2]Organic Stereochemistry, Michael J. T. Robinson, Oxford Science Publications, 2000
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6