Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
The Turkısh Musıc Theory and Solfege (Tcm) Iv | TMB 202 | 4 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof. HATİCE SELEN TEKİN |
Dersi Verenler | Prof. HATİCE SELEN TEKİN, |
Dersin Yardımcıları | Research Asistant Murat DİLBER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
Teaching Of Turkish Music Şed (Transfer) Makams
|
Dersin İçeriği |
Şed (transfer) makam and 10-timed rythms
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Compares and learn the Şedler of the Kurdi Makam. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
2 | Sample works on Kürdilihicazkar makam examines and studies. | Lecture, Drilland Practice, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
3 | Kürdilihicazkar, Aşkefza, ferhanüma makamlarında can analyze works. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
4 | Zurgüleli understands the sages of Hicaz makam, performs applications in the procedures up to 10 times. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
5 | Hicazkar Makam and makam of Zürgüleli Suzinak comprehend and make comparisons. | Lecture, Drilland Practice, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
6 | Comprehends and compares the makam of Suzidil, Şedaraban and Evcara. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Self Study, Problem Solving, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
7 | Performs and analyzes the sample works in all the şed makams with vocals. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makam of Kürdi şeds, practices in rythm up to 10 time | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
2 | Kürdilihicazkar Makam | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
3 | Examples of works in makam of Kürdilihicazkar | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
4 | Examination of Aşkefza Makam | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
5 | Examination of Ferahnüma Makam | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
6 | General Repetition | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
7 | Classification of the Transposition (Şed) of Zirgüleli hicaz | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
8 | Hicazkar Makam | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
9 | Zirgüleli Suzinak makam 10-time rythms | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
10 | Şedaraban Makam | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
11 | Suzidil Makam | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
12 | Evcara Makam | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
13 | General Repetition | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
14 | General Repetition | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
Ders Kaynakları | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Besides the Turkish music ,while searching the music with all respesct, musicologist also forms a critics view by synthesing the learned information considering requirements of time | ||||||
2 | Musicologist;improves himself as a music person continuously; tries to connect informations and abilities which are appropriate for Professional ethics rules with other science areas | ||||||
3 | examines the music considering its place in the education area, watches cultural developments and take up it in historical process while the music is one arm of the art | ||||||
4 | Because Turkish music carries a nations name, musicologist analizes the trade among the other cultures considering its place and importance in the history. Student moves this to future | ||||||
5 | Culture, history, literature, theories and solfej of Turkish music is supported with instrument information. Musicologist gives sufficient information to move it to future together with its past by compasing his music | ||||||
6 | Musicologist;shows and secures the way of finding necessary document, materials, source and archive related to his own area | ||||||
7 | While musicologist educates students who are candidate for science expertise, he also teaches lessons which have the formation to educate in education area. | ||||||
8 | While learning to analyze our culture with scientific wiew, musicologist also gains the ability to make synthese with other cultures | ||||||
9 | gives the ability to apply esthetic wiew in other art areas by the help of music art | ||||||
10 | secures to have adequate information about applying technology in music area | ||||||
11 | gains the ability of examining universe information related to his own area | ||||||
12 | gains the ability of presenting information to other mass related to his own area. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 6 | 96 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 3 | 48 |
Mid-terms | 1 | 1 | 1 |
Performance Task (Application) | 4 | 1 | 4 |
Final examination | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |