Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
The Turkısh Musıc Theory and Solfege (Tcm) II | TBB 106 | 2 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. HAMDİ İTİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Research Asistant Özge ZEYBEK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
Gaining The Basic Authorities In The Knowledge Of Turkish Music Makam.
|
Dersin İçeriği |
Simple (basic) makams and Small Methods in Turkish music Makam knowledge
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Turkish music will have information about simple (lean-basic) makams. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, | Testing, Oral Exam, Homework, Performance Task, |
2 | Çargah, Kurdi, buselik makams have information on, makes comparisons. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Problem Solving, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
3 | Have knowledge about Neva, Tahir, Karcığar, Suzinak makams, | Lecture, Question-Answer, Discussion, Drilland Practice, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
4 | Simple (basic) makams according to the study according to the knowledge of the makam. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Drilland Practice, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
5 | Basic (basic) makams up to 9 times in small rythm to edit the study. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Drilland Practice, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
6 | Students will be able to comprehend the knowledge of Makam and rhythm of Turkish music at the level of simple makams and make comparisons. | Lecture, Question-Answer, Drilland Practice, Motivations to Show, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
7 | The students will be able to make vocal solfege and analyze any work of Turkish music from simple tune. | Lecture, Question-Answer, Discussion, Group Study, Self Study, | Oral Exam, Homework, Performance Task, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cargah makam and 8 time procedures | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
2 | Makam of Buselik | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
3 | Makam of Kürdi | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
4 | Consolidation of General Procedures | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
5 | Neva Makam 7 and 8 time rythm | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
6 | Tahir Makamı 9-time rythm | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
7 | Neva and Tahir Makam applications general overview | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
8 | Karcığar Makam 9-time rythm | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
9 | Karcığar Makam and applications in small rythm | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
10 | General review and consolidation | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
11 | Repetition of simple rythm and Makam of Suzinak | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
12 | General Repetition | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
13 | General Repetition | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
14 | General Repetition | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
Ders Kaynakları | Türk Müziği Nazariyatı Ve Solfej I (Ders Kitabı) Hatice Selen TEKİN Müzik Eğitimi Yayınları 2016 Türk Musıkısi Nazariyatı ve Usulleri Kitabı İsmail Hakkı ÖZKAN Ötüken Yayınevi 2006 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Musicologist; learns the music with all respects by searching, arrives information and synthesis, at the same time; forms a critics view that he can percevie his environment and world. | X | |||||
2 | renews, interogates himself continuously in change and development, analyses new information and methods. Besides the contributions secured to musicology, works with the other diciplines and connects relations. | X | |||||
3 | takes up music art in many respects like education, esthetics, history; examines it; arrives deductions. | X | |||||
4 | follows the renevals in writing musical note and music technology. Has the ability of using technological possibilities in moving traditional music and today’s music to the future. | X | |||||
5 | analyses the music culture which is the very important part of national culture in historical perspektive and moves it to future. | X | |||||
6 | has the ability of transfering the characteristics of musicology by using the effective communication techniques of public relations to listener who are the expert or not expert. | X | |||||
7 | has the ability of using technological possibilities in moving traditional music and today’s music to the future. | X | |||||
8 | has the ability of taking up culture with the critics view which popular culture has formed, by resting on scientific information and anaylsing popular culture | X | |||||
9 | is candidate for science and art expertise. | ||||||
10 | Besides the theories and solfej of West music, musicologist illuminates the theories and solfej, history, literature of Turkish music by supporting with instrument information. While compassing his own national music and moving it to future, musicologist gives scientific information to examine and compare Europa and world music at adequate level. | ||||||
11 | secures sufficient materials, source and archive support retaled to area. | ||||||
12 | gives methods and tecniques that interrogate, analyse and synthese the themes of musicology. | X | |||||
13 | teaches necessary team and informations in writing musical note and music Technologies themes | X | |||||
14 | gives social, scientific and ethical rules in the stages of gathering, interpreting and making heard of scientific datums entered musicology. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 6 | 96 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 3 | 48 |
Mid-terms | 1 | 1 | 1 |
Performance Task (Application) | 1 | 4 | 4 |
Final examination | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |