Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı V THO 407 7 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri

ÇALGI IV 

Önerilen Seçmeli Dersler

--------

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN, Öğr.Gör. TUNCAY KARDAŞ, Öğr.Gör. METİN GÜLSÜN, Öğr.Gör. HAMDİ İTİL, Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, Öğr.Gör.Dr. ATALAY DURMAZ, Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM, Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN, Dr.Öğr.Üyesi FUNDA ESİN, Öğr.Gör. ATAKAN MEŞEKIRAN, Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN, Öğr.Gör. MEHMET KÜRŞAD TÜRKAY,
Dersin Yardımcıları

------

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geçmiş dönemdeki konuları geniş bir bakış açısıyla ele alır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
2 Türk müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
3 Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
4 Değişik zorlukta ve karışık türde dizi ve usûllerden oluşan nota okuma çalışması yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma,
5 Uygun dikte ve deşifre çalışmaları uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
6 Enstruman için yazılmış sol majör parmak egzersizlerini analiz eder. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geçmiş dönemin tekrarı Bir önceki dönemde öğrenilen konlurın tekrar edilmesi
2 Nihavend Makamı, Nihavend Şarkı “Katip” Nihavent makamında yapılmış eser kayıtlarının dinlenmesi, ney kayıtlarının bulunması,
3 H.Saadettin Arel “Nihavend Peşrev” Nehavent makamında yazılmış peşrev ve saz semailerinin kayıtlarıın bulunup dinlenmesi, hüseyin Sadettin Arel hakkında bilgi edinilmesi
4 Hasip Dede “Nihavend Saz Semai” Hasip dede hakkında bilgi, Nihavend saz semaileri hakkında genel bilgi
5 Yusuf Paşa “Neveser Peşrev” Neveser makamı hakkında genel bilgiler, neveser makamında bestelenmiş eserlerin kayıtlarının dinletilmesi
6 Genel Tekrar Öğrenilen konuların evde çalışılarak gelinmesi ve tekrar edilmesi
7 Öğrenilen pozisyonlarla ilgili saz eserleri yorumlaması Ney'de kullanılan çeşitli parmak ve dudak pozisyonlarının egzersizlerle geliştirilmesi
8 Egzersizler 16 lık ve 32 lik değerlerde hızlı notalardan oluşmuş parmak egzersizleri
9 Seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorumlanması Seviyeye göre belirlenen eserlerin ses kayıtlarının dinletilmesi, ve öğrenci tarafından araştırılıp yenilerinin bulunması ve incelenmesi
10 Seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum seviyeye uygun eserlerin araştırılıp incelenmesi ve dinlenmesi
11 Şed makamlarla ilgili dizi çalışmaları Şed makam sınıfına giren makamların araştırılması, şed makamlarla ilgili eser örneklerinin incelenmesi, ses kayıtlarının dinlenmesi
12 Şed makamlarla ilgili parmak pozisyonları Ney'de en çok zorlanılan şed makamların araştırılması, bunlarla ilgili ses ve görüntü kayıtlarının incelenmesi
13 Pozisyon çalışmaları Parmak numaralarına göre pozisyonların yerlerinin karışık değerdeki notalarla çalışılması
14 Genel Tekrar Bu dönemin bütün konularını içeren bilgilerin tekrar gözden geçirilerek değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan Ders Notu.

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. X
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
3. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 73
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,92
Dersin AKTS Kredisi 3