Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kimlikler Sosyolojisi SOS 317 5 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Etnik Sosyoloji

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT
Dersi Verenler Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT,
Dersin Yardımcıları

Arş. gör. Hüsna ERGÜN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı kimlik ve toplum arasındaki ilişkileri çözümleyerek toplumların kimlik hartalarını çıkartmaktır.

Dersin İçeriği

Kimlik-toplum, kimlik-kültür, kimlik-din, kürselleşme sürecinde kimlikler, etnik ve milli kimlikler,

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bireylerin kimliklerini tanımlayarak onların toplumsal konumlarını sorgular Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Kültürel ve milli kimliklerin yansımalarını tespit eder Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Etnik kimlikler ve millli kimlikler arasındaki benzerlik ve farklılıkları keşfeder Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Kimlikler arasındaki farklılıkları ayırt eder Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
5 Kimlikler içerisinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
6 Kimlikleri meydana getiren unsurları değerlendirir Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kültürel milli kimlik
2 Kolektif Eylem Kolektif kimlik İlişkisi Alberto Melucci “Süreç Olarak Kolektif Kimlik”, Kimlik Politikaları içinde Doğu-Batı Yayınları, ss. 79-104.
3 Kimlik Tespiti İçin Temel Göstergeler Richard Jenkins (2008) Bölüm 3: “Kimlik Tespitini Anlamak”, Bir Kavramın Anatomisi: Sosyal Kimlik, içinde Everest Yayınları. ss. 32-44.
4 Kimlik Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar I Bireysel Haftalık Ders notu
5 Kimlik Üzerine Kuramsal Yaklaşımlar I Bireysel Haftalık Ders notu
6 Kimliklerin parçalanması ve çok kültürlülük Bireysel Haftalık Ders notu
7 Kimlik üzerine kuramsal yaklaşımlar III Bireysel Haftalık Ders notu
8 Modern dönemde Kimlik: Allison Weir, “Taylor ve Foucault Arasında Modern Kimlikler” Kimlik Politikaları içinde, Doğu-Batı Yayınları, ss. 105-131.
9 Modernizmin Yeni Toplumsal ve Siyasal Formunda Kimlik Allison Weir, “Taylor ve Foucault Arasında Modern Kimlikler” Kimlik Politikaları içinde, Doğu-Batı Yayınları, ss. 105-131.
10 Kimlik ve ötekiler Bireysel Haftalık Ders notu
11 Moderniteden Post Moderniteye Geçişte Kimlik Tartışmaları: Mehmet Karakaş, Modernlik Küreselleşme Ve Türkiye’nin kimlikler evreni. Küre Yayınları.
12 Moderniteden Post Moderniteye Geçişte Kimlik Tartışmaları: Mehmet Karakaş, Modernlik Küreselleşme Ve Türkiye’nin kimlikler evreni. Küre Yayınları.
13 Türkiye’de Kimlik Odaklı Sorunlar ve Tartışmalar ALTUNOGLU, Mustafa (2005), “Küresel-Yerel Eksenli Kimlik Tartışmalarının Türkiye’deki İzdüşümleri”, Küreselleşme ve Yerelleşme, Der. Kemal Görmez, Ankara: Odak Yayınları
14 Dünya’da Kimlik Odaklı Sorunlar ve Tartışmalar Şener Aktürk Etnisite rejimleri,İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Kaynaklar
Ders Notu

Kimlik İnşası,Nuri Bilgin,Aşina Kitaplar
Milli Kimlik,Anthony D. Smith,İletişim Yayınevi

Ders Kaynakları

Milli Kültür ve Kimlik, Nevzat Kösoğlu,Ötüken Neşriyat
Kimlikler ve Farklılaşma, Cevat Özyurt
Kültür Değişmeleri, Erol Güngör

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). X
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Sözlü Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6