Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medeniyet ve Toplum SOS 305 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, kültür ve medeniyet kavramlarını analiz etme; dünya tarihini inşa eden başlıca medeniyetler hakkında bilgi edinme; özellikle günümüz Türkiye’sini anlamak ve anlamlandırmak amacıyla Batı medeniyeti ve İslam medeniyetinin gelişme süreçlerini ve başlıca özelliklerini değerlendirebilme bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Kültür ve medeniyet kavramları, medeniyet eksenli teorik tartışmalar, Dünya medeniyetleri 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medeniyet kavramını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Medeniyet felsefesini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Medeniyet ve toplum ilişkisini keşfeder Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Medeniyetler arası ilişkilerin önemini kavrar Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
5 Medeniyetin ve şehir ilişisini öğrenir Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Medeniyetleri hazırlayan fikri ve kültürel değerlere eğilir Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kültür ve medeniyet kavramlarının önemi
2 Kültürün ve ilgili kavramların tanımları
3 Medeniyet kavramının tarihsel seyri
4 Medeniyet yaklaşımları (İbn Haldun, S. Freud, N. Elias, A. Toynbee, S. Huntington)
5 F. Braudel'in medeniyet analizi
6 İslam medeniyetinin tarihsel gelişimi
7 İslam medeniyetinin ahlak tasavvuru
8 Batı medeniyetinin tarihsel süreçleri
9 Batı medeniyetinde makro toplumsal dönüşümler
10 Türkiye'de modernleşme süreci, medeniyet kırılması ve günümüze yansımaları
11 Hint medeniyeti
12 Çin medeniyeti
13 Japon medeniyeti
14 Küreselleşme sürecinde dünya, medeniyet merkezli sorunlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

BRAUDEL, F., Uygarlıkların Grameri, (Çev. M.A. Kılıçbay),İmge Kitabevi Yay., Ankara, 2014

MERİÇ, C., Umrandan Uygarlığa, Ötüken Yay., İstanbul, 1979.

ÇAKIR, C., (Haz.), Osmanlı Medeniyeti,, Klasik Yay., İstanbul, 2005.

MORIN, E., Avrupa’yı Düşünmek, (Çev. Ş. Tekeli), Afa Yay., İstanbul, 2005.

AKTÜRK, Ş., Türkiye’nin Kimlikleri, Etkileşim Yay., İstanbul, 2013.

GÜDER, S., ÇOLAK, Y., (Ed.), Medeniyet Tartışmaları, Yüceltme ve Reddiye Arasında ‘Medeniyet’i Anlamak Sempozyumu Bildirileri, İstanbul, 2013.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir.
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar.
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir.
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 10
2. Ödev 10
3. Ödev 20
4. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6