Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Felsefesi MAT 458 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYNUR ŞAHİN
Dersi Verenler Doç.Dr. AYNUR ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları

Matematik Bölümü araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Matematik nedir ? sorusuna cevap aramak, Matematik ile Felsefe arasındaki bağlantıyı araştırmak, Matematik felsefesine tarihi bir bakış, felsefe düşünce akımlarında Matematiğin yerinin bulunması .

Dersin İçeriği

Matematik ile Felsefe arasındaki bağlantıyı araştırmak. Matematik felsefesine tarihi bir bakış, felsefe düşünce akımlarında Matematiğin yerinin bulunması , Matematiği sanatı, .

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematik ve felsefe arasındaki ilişkiyi kurar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Matematiksel bilginin oluşumunu belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Tarihsel olarak Matematik ve Matematik Felsefesini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
4 Matematiği sanat olarak yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
5 Matematik keşfedilmiş midir? Yoksa icat mı edilmiştir? gibi soruları yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Felsefe düşünce akımlarında matematiğin yerini belirler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Felsefe açısından matematik tanımları
2 Matematik ve felsefe arasındaki ilişki
3 Matematik bilginin oluşumu
4 Matematik Felsefesine tarihi bir bakış
5 Bilim felsefesi, bilim tarihi ve matematik
6 Matematik felsefesindeki düşünce akımları
7 Biçimcilik, Sezgicilik
8 Platonculuk, Mantıkcılık
9 Ara sınav
10 Matematiksel kavramların gerçekliği
11 Matematiğin temel ilkeleri
12 Matematiğin diğer bilimlerle ilgisi ve farklı yönleri
13 Matematiğin güzelliği
14 Matematik keşfedilmiş midir? İcat mı edilmiştir?
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Gür, Bekir S.; Matematik Felsefesi, Kadim Yayınları, 2004.

Ders Kaynakları

[2] Yıldırım, C.; Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, 2019.

[3]http://www.alieskici.com/matematik/matematik_felsefesi.htm
[4] http://www.matmert.com/tarihce.htm

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5