Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organik Spektroskopi KIM 460 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Organik Kimya ABD Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sentezlenen organik bileşiklerin yapılarının aydınlatılabilmesi için spektroskopik yöntemlerden yararlanmak
Dersin İçeriği Organik spektroskopi, hangi tür moleküllerin hangi tür ışımayı soğuracakları sorusunu yanıtlar. Bu yolla, organik moleküllerin soğurdukları ışıma türlerine ve soğurma şiddetlerine yani spektrumlarına bakılarak moleküllerin yapıları bulunabilir ve değişik ışıma türlerinin soğurma spektroskopilerinde kullanılması ile yapıya ilişkin değişik bilgiler edinilebilir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 UV-Görünür Bölge spektrumlarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 IR spektrumlarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 1H NMR spektrumlarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 13C NMR spektrumlarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 İki boyutlu NMR spektroskopi yöntemlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Spektroskopik yöntemler kullanılarak bilinmeyen moleküllerin yapılarını aydınlatma becerisine sahip olur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Esaslar [1] Sayfa 1-8
2 UV-VIS spektroskopisinin esasları [1] Sayfa 8-25
3 UV-VIS spektrumlarının alınması [1] Sayfa 25-30
4 UV-VIS spektrumlarının yorumlanması [1] Sayfa 30-52
5 UV-VIS spektrumlarının yorumlanması [1] Sayfa 30-52
6 IR spektroskopisinin esasları ve alınması [1] Sayfa 82-96
7 IR spektrumlarının yorumlanması [1] Sayfa 97-147
8 IR spektrumlarının yorumlanması [1] Sayfa 97-147
9 ARASINAV
10 1H NMR ve 13C NMR spektroskopisinin esasları [1] Sayfa 183-197
11 1H NMR spektrumlarının alınması ve yorumlanması [1] Sayfa197-244
12 1H NMR spektrumlarının yorumlanması [1] Sayfa197-244
13 13C NMR spektrumlarının yorumlanması [1] Sayfa 111-115
14 13C NMR spektrumlarının yorumlanması [1] Sayfa 116-120
Kaynaklar
Ders Notu [1] ERDİK, E., Organik Kimyada Spektroskopik Yöntemler, Gazi Kitabevi, Ankara, 1998
Ders Kaynakları 2] Silverstein, R. M., Bassler, G.C., Morrill, T. C., Spectrometric Identification of Organic Compounds, John-Wıley&Sons, 1991.
[3] Balcı, M., Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi, Metu Press, Ankara, 2005
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi.
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi.
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. X
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. X
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi.
13 X
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5