Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organik Kimyada Reaksiyon Mekanizmaları | KIM 458 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Organik Kimya ABD Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Organik Kimya Reaksiyonlarının İşleyişindeki Temel Mekanizmaları Öğrenmek ve Vukubulacak Reaksiyonlar Hakkında Öngörüde Bulunabilme Yeteneği Kazandırmak |
Dersin İçeriği | Mekanizma, belirli şartlar altında bir bileşiğin diğer bir bileşiğe dönüşmesinin hikayesidir. Organik Reaksiyonlar iyonik ve iyonik olmayan reaksiyonlardan oluşur. İyonik reaksiyonlar nükleofiller ile elektrofiller arasında, diğer bir deyişle asitler ve bazlar arasında gerçekleşir. İyonik olmayan reaksiyonlar ise radikalik ve perisiklik reaksiyonlardır. Bu tip reaksiyonların mekanizması organik kimyanın anlaşılabilmesi için önemlidir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Organik Kimyanın temel prensiplerini kavrar ve uygular, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Reaksiyonları mekanistik olarak irdeler, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Farklı organik bileşikleri tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Farklı organik bileşiklerin sentezini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Radikalik ve perisiklik reaksiyon mekanizmalarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Doğal ürünlerinin sentez mekanizmalarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Esaslar | [1] Sayfa 1-15 |
2 | Temel Esaslar | [1] Sayfa 16-30 |
3 | Nükleofilik Sübstitüsyon | [1] Sayfa 30-45 |
4 | Radikal Sübstitüsyon | [1] Sayfa 46-55 |
5 | Elektrofilik Katılma | [1] Sayfa 56-63 |
6 | Radikalik Katılma | [1] Sayfa 64-75 |
7 | Nükleofilik Katılma | [1] Sayfa 76-84 |
8 | Nükleofilik Eliminasyon | [1] Sayfa 85-90 |
9 | ARASINAV | |
10 | Elektrofilik Eliminasyon | [1] Sayfa 91-100 |
11 | Radikalik Eliminasyon | [1] Sayfa 101-105 |
12 | Perisiklik Reaksiyonlar | [1] Sayfa 106-110 |
13 | Sentez ve Mekanizmalar | [1] Sayfa 111-115 |
14 | Karışık Mekanizmalar | [1] Sayfa 116-120 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Balcı, M., Organik Reaksiyon Mekanizma Notları, |
Ders Kaynakları | [2] Grossman, R.B, The Art of Writing Reasonable Organic Reaction Mechanism, Springer-Verlag, 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | ||||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | ||||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | ||||||
13 | X | ||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |