Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Söylem Çözümlemesi ve Dil Öğretimi ELT 012 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul ders bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ
Dersi Verenler Doç.Dr. CİHAT ATAR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ali İlya

Arş. Gör. Burcu Koç

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders metindilbiliminin içerisinde önemli bir yer tutan söylem çözümlemesinin dil öğretiminde kullanımına ilişkin öneriler sunmakta, ilgili alanla ilgili temel kavramları örneklemek suretiyle açıklamakta ve öğrencilerin iki disiplin arasındaki ilişki üzerine düşünmesini ve kendilerine özgü tutumlarını geliştirmelerini sağlamayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Söylem çözümlemesi kavramının tanımı, farklı türdeki metinler içerisindeki söylemlerin analizi, birbirine yakın ik farklı disiplinin birbiriyle ilişkisi, dil öğretiminde disiplinlerarasılık olgusunun öneminin vurgulanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu dersin başarıyla tamamlanmasının ardından öğrenci metin dilbilim ve söylem çözümlemesi alanındaki temel kavramları edinebilecektir. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
2 Sınıf içi tartışmalarda görüşlerini özgürce ifade edebilecektir. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
3 Türkçe ve İngilizce dil toplumlarındaki günlük dil kullanımını gözlemleyerek ve araştırarak dil farkındalığını geliştirebilecektir. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 "Söylem çözümlemesi" kavramını örneklerle açıklayabilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Dil öğretiminde dilbilimin, özellikle de metindilbilim disiplinin sahip olduğu rolün ne derece önemli olduğunu kavrayacaktır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş
2 Söylem evreni: Konuşma-yazma
3 Bağlamsal olgu: Bağıntı/Bağdaşıklık
4 Dil değişke teorileri ve metin türleri
5 Dil değişke teorileri ve metin türleri
6 Söylem Çeşitleri; metin türleri
7 Örüntülerin gözlemlenmesi ve incelenmesi
8 Örüntülerin gözlemlenmesi ve incelenmesi
9 Arasınav
10 Söylem olarak edebiyat, kültür ve dil
11 Kültürler arası iletişim ve söylem işlevleri
12 İletişimde söylem: Dil öğrencisi için söylem ve kültürel farkındalık uygulamaları
13 Söylem birimleri ve söylem bağlantıları
14 Söylem izlencesi tasarımı
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Language as Discourse: Perspectives for Language Teaching. M.McCarthy & R. Carter, 1994, Longman: London
McCarthy, M. (1992). Discourse analysis for language teachers. New York: Cambridge University Press
Nunan, David (1993),Introducing Discourse Analysis. Penguin:London
Cutting, J. (2002) Pragmatics and Discourse. Routledge: LondonGeorgakopoulou,A & Goutsos, D. (1998) Discourse Analysis. An Introduction. Edinburgh University Press

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil(İngilizce) eğitim- öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Öğretimini yapacağı yabancı dilde (İngilizce) ve anadilde (Türkçe) üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder ve değerlendirir. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi süreci sonunda günlük yaşamda yabancı dili etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Öğreteceği dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir ve hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Final 1 2 2
Proje / Tasarım 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4