Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyodilbilim ve Dil Öğretimi ELT 011 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için ön koşul ders bulunmamaktadır. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Bu ders için önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RIZWAN UL HUQ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ali İlya

Arş. Gör. Burcu Koç

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin ikinci dil edinimindeki kavram ve kuramları toplumdilbilimsel konularla bağlantılandırabilmelerini sağlamaktır. Ayrıca, toplumdilbilimsel verileri kendi uygulamalarına uyarlayabileceklerdir.

Dersin İçeriği

İkinci dil edinimi ile toplumdilbilim arasındaki ilişki. Ders boyunca özellikle niceliksel toplumdilbilimin bulguları üzerinde odaklanılır. İkinci dil edinimiyle en çok ilgisi olan yönlere ve daha önce yapılan araştırmalara genel bir bakış ile inceleme yapılır ve iki alan arasındaki ilişkiler sunulur. Denetleme kuramı, kültürlenme kuramı, ikinci dil edinimine ait diğer bilgiler, toplumdilbilimsel çalışmalarla ilgili kaynaklar, dildeki değişime ait incelemelerdeki son bulgularla ilişkili olmaları bakımından, çokdilli ortamların zenginliği gösterilerek incelenir. Öğrenciler ayrıca toplumdilbilimsel verinin müfredat tasarımına ve eğitsel malzemelere olan faydaları ile ilgilenir ve ikinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda kendilerine verilen talimatı yerine getirirler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler bu dersin sonunda dil toplum ilişkisini değişik açılardan değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Toplumdilbilim alanına temel oluşturan kavramları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Dil seçimleri, dil ve planlama, dil ve cinsiyet gibi kavramları tanımlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Dünya İngilizceleri ve eleştirel toplumdilbilim gibi toplumdilbilimin alt alanları hakkında bilgi sahibi olur ve bu kavramlar üzerinden tartışma geliştirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Toplumdilbilim ve dil öğretimi arasındaki bağlantıyı örneklerle açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil Öğretimi ile Toplumdilbilim Arasındaki İlişki
2 Niceliksel Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi Arasındaki İlişki
3 Niceliksel Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi Arasındaki İlişki
4 Denetleme Kuramı, Kültürlenme Kuramı ve İkinci Dil Edinimi
5 Denetleme Kuramı, Kültürlenme Kuramı ve İkinci Dil Edinimi
6 Toplumdilbilimsel çalışmalarla ilgili kaynaklar ile dildeki değişime ait incelemelerdeki son bulgular arasındaki ilişkiler
7 Toplumdilbilimsel çalışmalarla ilgili kaynaklar ile dildeki değişime ait incelemelerdeki son bulgular arasındaki ilişkiler
8 Çokdilli ortamların zenginliği
9 Çokdilli ortamların zenginliği
10 Toplumdilbilimsel verinin müfredat tasarımına ve eğitsel malzemelere olan faydaları
11 Toplumdilbilimsel verinin müfredat tasarımına ve eğitsel malzemelere olan faydaları
12 İkinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda uygulamalar
13 İkinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda uygulamalar
14 İkinci ve yabancı dil programları ve sınıflarda uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Brewster, J., Ellis, G., & D. Girard. (1992). The primary English Teachers Guide. London: Penguin English.
Broughton, G. & C. Brumfit. (1980). Young Children Learning English. In Flavell, R., Hill, P. And A. Pincas (eds.) Teaching English as a Foreign Language. London: Routledge & Kegan Paul.
Brown, H. Douglas. (2000). Principles of language Learning and Teaching. 4th Ed. Longman. NY.
Brumfit, C. 1995. Introduction: Teaching English to Children. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds.) Teaching English to Children. Essex: Longman.
Ellis, G. (1995). Learning to Learn. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds.) Teaching English to Children. Essex: Longman.
Fromkin, V. & R. Rodman. (1988). An Introduction to Language. 4th Ed. USA: Holt, Rinehart, Winston.
Hudson, Grover. (2000). Essential Introductory Linguistics. Blackwell. UK.
Lightbown, P. & N. Spada. (1993). How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press.
McKay, L. S & N.H. Hornberger. (1996). Sociolinguistics and Language Teaching. USA: Cambridge UP.
McManis, C. & D. Stollenwerk, Z. Zheng-Sheng. (1987). Language Files. USA: Advocate Publishing Group. Week
Preston, R. Dennis. (1989). Sociolinguistics and Second Language Acquisition. Great Britain: Basil Blackwell.
Tough, J. (1995). Young Children Learning Languages. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds) Teaching English to Children. Essex: Longman.
Tough, J. (1995). Talk Two: Children using English as a second language. Cardiff: Drake.
Trask, R.L. 1999. Language: The Basics. 2nd Ed. GB: Routledge.
Yule, George. (1996). The Study of Language. 2nd Ed. GB: Cambridge.
Williams, M. (1998). Ten principles for teaching English to young learners. IATEFL Newsletter 142.
Williams, M. (1995). A framework for teaching English to young learners. In Brumfit, C., Moon, J. And R. Tongue (eds.) Teaching English to Children. Essex: Longman.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil(İngilizce) eğitim- öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Öğretimini yapacağı yabancı dilde (İngilizce) ve anadilde (Türkçe) üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder ve değerlendirir. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi süreci sonunda günlük yaşamda yabancı dili etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Öğreteceği dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir ve hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Final 1 2 2
Proje / Tasarım 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4