Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık ve İstatistik MMM 103 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NİL TOPLAN
Dersi Verenler Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU, Prof.Dr. NİL TOPLAN, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA TUNÇ PARLAK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, istatistik ve olasılık kavramının temel elemanlarını ayrıca, olasılığın istatistikte bir araç olarak nasıl kullanıldığını öğrenciye vermektir.

Dersin İçeriği

Giriş ve tanımlar, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım ölçüleri, olasılık ve dağılımları, doğrusal regresyon ve korelasyon, istatistiksel kalite kontrol

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri toplama tekniklerini ve verilerin düzenlenmesini kavrar Anlatım, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Merkezi eğilim ölçülerini kavrar ve uygular Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Değişkenlik ölçülerini kavrar ve uygular Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Olasılık ve dağılımlarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Regresyon ve korelasyon analizini uygular Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 İstatistiksel kalite kontrol tekniklerini kavrar ve uygular Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Temel kavramlar
2 Seri türleri, verilerin basit seri, frekans seri ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi
3 Analitik Merkezi Eğilim Ölçüleri (Aritmetik, kareli, geometrik ve harmonik ortalamalar)
4 Analitik olmayan Merkezi Eğilim ölçüleri
5 Değişkenlik Ölçüleri (Hassas olmayan DÖ.)
6 Değişkenlik Ölçüleri (Hassas DÖ.)
7 Standart Sapma Hesaplamaları
8 Standart Sapma Hesaplamaları
9 Verilerin grafik haline dönüştürülmesi
10 Olasılık, temel kavramlar ve süreksiz olasılık dağılımları
11 Sürekli olasılık dağılımları
12 Basit regresyon ve korelasyon analizi
13 İstatistiksel kalite kontrol
14 İstatistiksel kalite kontrol
Kaynaklar
Ders Notu

[1]. Öğretim Üyesi tarafından ABİS üzerinden ilan edilecektir.

Ders Kaynakları

[2]. Şahamet Bülbül, “Tamamlayıcı İstatistik”, 2000.
[3].Özer Serper, “Uygulamalı İstatistik”, 2000.
[4].Münevver Turanlı, “İstatistik Temel Kavramlar ve Uygulamaları”, 1995.
[5].Montgomery, D.C., Runger,G.C, “ Applied Statistics and Probability for Engineers”, John Wiley&Sons, 1999.
[6]. Özkan Ünver, Hamza Gamgam,“Uygulamalı Temel İstatistiksel Yöntemler”,2008.
[7].Vasfi Nadir Tekin,”İstatistiğe giriş”,2008.
[8]. Durmuş Dündar, Nazan Çağlar,”İstatistik”,2008.
[9].Cevdet Cerit, Müşerref Yüksel,” Olasılık Problemleri”, 2011

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 14
2. Kısa Sınav 14
1. Ödev 12
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5