Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Demir Çelik Metalurjisi | MMM 214 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ, Dr.Öğr.Üyesi FATİH ERDEM BAŞTAN, Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA AKÇİL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders doğrultusunda entegre ve yarı entegre demir çelik tesislerinde pik demir ve çelik üretimi ve uygulanan işlem adımları öğretilmektedir. |
Dersin İçeriği | Demir çelik üretim proseslerinin genel tanımları, Ham maddeler, Ham demir üretimi ve Yüksek fırın, Çelik üretiminin temel prensipleri prosesleri, Bazik oksijen konverterleri, Elektrik ark fırınları, Deoksidasyon, gaz giderme ve rafinasyon, diğer pota işlemleri, İngot ve sürekli döküm yöntemlerinin prensipleri, Sünger demir üretimi, Dökme demirler, çelikler ve standartları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Demir cevherlerini ve aglomerasyonu kavrar | Anlatım, Gösteri, | Sınav , |
2 | Metalurjik kok üretimini kavrar | Anlatım, Gösteri, | Sınav , |
3 | Yüksek fırınları ve cevherden demir üretimini kavrar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
4 | Demir cevherinin redüksiyon mekanizmasını kavrar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
5 | Çelik üretim yöntemlerini kavrar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
6 | Pota metalurjisini kavrar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
7 | Çelik türlerini ve standartlarını kavrar | Anlatım, Gösteri, | Sınav , |
8 | Sünger demir, dökme demir ve dökme demir standartlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Demir-çelik üretiminin tarihçesi, Çeliğin önemi, Dünyada demir-çelik üretim istatistikleri | |
2 | Metalurjik yakıtlar ve kok üretimi | |
3 | Demir cevherleri ve sınıflandırılması | |
4 | Demir cevherlerinin aglemerasyonu | |
5 | Yüksek fırınlar ve cevherden demir üretimi | |
6 | Demir cevherlerinin redüksiyonu ve yüksek fırında gerçekleşen reaksiyonlar | |
7 | Çelik üretim yöntemleri (Bessemer-Thomas, Siemens-Martin) | |
8 | Bazik Oksijen sırınlarında çelik üretimi | |
9 | Elektrik ark fırınlarında çelik üretimi | |
10 | İkincil metalurji, pota metalurjisi | |
11 | Alaşım elementlerinin çeliklerin özelliklerine etkisi | |
12 | Çelik türleri, kullanım alanları ve standartları | |
13 | Sünger demir ve üretim yöntemleri | |
14 | Dökme demir türleri, kullanım alanları ve standartları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1. H.Koçak, Çelik Rehberi, Sağlam Metal, Mayıs 2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |