Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Erken Çocuklukta Özel Eğitim | OEO 201 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Özel Eğitim |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ, |
Dersin Yardımcıları | Arş Gör. Damla ALTIN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarınaerken çocuklukta özel eğitim konusunda temel düzeyde bilgiler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Gelişimsel gecikme kavramı ve gelişimsel gecikme olan çocuklar, erken çocuklukta özel eğitimin tanımı, önemi, kuramsal yaklaşımları, tarihsel gelişimi, erken çocukluk özel eğitimine ilişkin yasalar, erken çocukluk özel eğitiminde uzmanlar ve destek personel, erken çocuklukta özel eğitime aile katılımı, erken çocukluk döneminde tarama, tanılama, programlama amaçlı değerlendirme, standart ve alternatif değerlendirme yaklaşımları ve araçları, erken çocukluk döneminde programa dayalı değerlendirme, standart ve alternatif yaklaşımlar. Bireyselleştirilmiş aile hizmet planı-BAHP, geçiş süreci, eğitim sunma modelleri ve öğretim yaklaşımları, erken eğitim programlarından bazı örnekler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Erken Çocuklukta Özel Eğitim (EÇÖE): Temel Kavramlar, Erken Çocuklukta Gelişim, Gelişimsel Alanlar ve Çocuk Gelişimine İlişkin Teorileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Biyolojik Teoriler, Bağlanma Teorisi Nörogelişimsel Yaklaşımlar; Davranışçı Kuramlar, Sosyal Öğrenme Teorisi, Bilişsel Kuramlar, Çevresel/Ekolojik Modeli açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Erken Çocuklukta Gelişim: Büyüme ve Gelişme Doğumöncesi Dönem, Doğumsonrası Dönem, Fiziksel/Bedensel Gelişim ve Bilişsel Gelişimi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Çocuk gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Erken tarama, tanılama ve programlama amaçlı değerlendirmeyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | EÇÖE´de temel konular: Oyun ve oyunun önemini ve doğal ortamlarda öğretim sunmayı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı, Portage Erken Eğitim Programı ve otizmde erken dönem uygulamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Çocuklukta Özel Eğitim (EÇÖE): Temel Kavramlar | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Biyolojik Teoriler Bağlanma Teorisi Nörogelişimsel Yaklaşımlar | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Erken Çocuklukta Gelişim Büyüme ve Gelişimde Doğumöncesi Dönem (Prenatal Dönem) | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Erken Çocuklukta Gelişim: Dil Gelişimi 0-72 ay arasındaki bebeklerin dil gelişim özellikleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Çocuk Gelişimini Etkileyen Faktörler | Kaynakların İlgili Bölümleri |
6 | Erken Tarama, Tanılama, Programlama Amaçlı Değerlendirme | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Erken Özel Eğitim Sunma Modelleri | Kaynakların İlgili Bölümleri |
8 | Arasınav | |
9 | EÇÖZE'de Temel Konular: Oyun ve Oyunun Önemi | Kaynakların İlgili Bölümleri |
10 | EÇÖZE'de Temel Konular: Doğal Ortamlarda Öğretim Sunma | Kaynakların ilgili Bölümleri |
11 | Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı | Kaynakların İlgili Bölümleri |
12 | Portage Erken Eğitim Programı | Kaynakların İlgili Bölümleri |
13 | Otizmde Erken Dönem Uygulamaları | Kaynakların İlgili Bölümleri |
14 | Final Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Diken, İ. H. (2010). Erken Çocukluk Eğitimi. (ed. İ. H. Diken). Ankara: Pegem Akademi |
Ders Kaynakları | Peterson, N. L. (1988). Early Intervention For Handicapped And At-Risk Children: An Introductıon To Early Childhood-Special Education (Engelliler ve Risk Altındaki Çocuklar İçin Erken Müdahale: Erken Çocukluk Özel Eğitimine Giriş), (Çev. B. F. Meral & E. Meral). Love Publishing, Denver, US. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |