Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okullarda Rehberlik EBB 404 8 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

-Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele

-İnsan İlişkileri ve İletişim

-Kariyer Planlama ve Geliştirme

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet MAKAS

Arş. Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Okullarda yürütülen rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili yeterli donanıma sahip olma.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, rehberliğin ortaya çıkması ve gelişimi, psikolojik danışma ve rehberlikte hizmet türleri, eğitsel rehberlik, mesleki rehberlik, kişisel rehberlik ve psikolojik danışma, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, özel eğitime psikolojik danışma ve rehberlik.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Dünyada ve Türkiye’de rehberliğin tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Rehberliği türlerine göre sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Eğitsel rehberliğin amacını ve kapsamını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Mesleki gelişim kuramlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
8 Mesleki gelişim sürecini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
9 Kişisel rehberlik hizmetlerinin öğretim basamaklarına göre değişen yönlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
10 Bireyi tanıma tekniklerini sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
11 Özel eğitim hizmetlerinde psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
12 Okul ve sınıf PDR programlarının hazırlanması ve uygulanmasındaki süreci kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim Sürecinde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Başlıca Hizmet Türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Gelişimsel Rehberlik ve Psikolojik Danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Eğitsel Rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Akademik ve Kariyer Gelişimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İş Birliği ve Konsültasyon Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara Sınav
9 Öğrenciyi Tanıma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Bireyi Tanıma Teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Kapsamlı Okul Psikolojik Danışma Programları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Özel Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Mesleki Etik ve Yasal Konular Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Okul Psikolojik Danışmanlığın Bugünü ve Yarını Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Owen, K. (2015). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Doğan, E. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (5.Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık
Arı, Korkmaz, E. (2015). İlk ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik ve Danışmanlık Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil(İngilizce) eğitim- öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır.
2 Öğretimini yapacağı yabancı dilde (İngilizce) ve anadilde (Türkçe) üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır.
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır.
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri kullanır.
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür.
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder ve değerlendirir.
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular.
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur.
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır.
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular.
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi süreci sonunda günlük yaşamda yabancı dili etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir.
12 Öğreteceği dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir ve hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3