Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim ve Kaynaştırma | EBB 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Eda Demirhan, Dr. Öğr. Üyesi Canan Sola Özgüç Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kaya Öğr. Gör. Emrah Bilgiç Arş. Gör. Ahmet Fidan Arş. Gör. Damla Altın Arş. Gör. Uğur Yassıbaş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Özel eğitime gereksimi olan bireylerin eğitimi konusunda genel eğitim (kaynaştırma esaslı) ve ayrıştırma esaslı eğitim sınıflarında görev alacak öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının önemine ve özel gereksinimli çocuklara yönelik farkındalıklarını ve yeterliklerini artırmaktır. |
Dersin İçeriği | Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitimin tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitimin tanımı, amaçları, kapsamı ve günümüz özel eğitim anlayışı | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Kaynaştırma uygulamalarının tanımı, kapsamı, evreleri, türleri ve ayrıştırma esaslı eğitimden farkları | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Özel eğitimde aile eğitimi ve önemi | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Zihinsel yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | - |
8 | Dil ve Konuşma Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Duygu ve Davranış Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Fiziksel Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Diğer Sağlık Sorunu (Süreğen Hastalık) veya Çoklu Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | İşitme Yetersizliği olan ve Görme Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem sonu (final) sınavı | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill |
Ders Kaynakları | * Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi. * Akçamete, A. G. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (Students with special needs in general education schools and special education). (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yabancı dil(İngilizce) eğitim- öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. | ||||||
2 | Öğretimini yapacağı yabancı dilde (İngilizce) ve anadilde (Türkçe) üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. | ||||||
3 | Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
4 | Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri kullanır. | ||||||
5 | Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. | ||||||
6 | Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
7 | Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. | ||||||
8 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. | ||||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. | ||||||
10 | Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. | ||||||
11 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi süreci sonunda günlük yaşamda yabancı dili etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. | ||||||
12 | Öğreteceği dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir ve hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
2. Final | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|