Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizik III FBE 201 3 2 + 2 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. M. Emin MISIR

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere termodinamik, optik ve dalgalar, görelilik ve nükleer fizik hakkında temel bilgileri sağlamak.

Dersin İçeriği

Isı ve sıcaklık, termodinamik ve yasaları, Genleşme; sıvılarda, gazlarda ve katılarda genleşme, Enerji aktarım mekanizmaları, geometrik optik ve dalgalar ve ses dalgaları ile görelilik konularında temel kavram ve işlemleri öğrenmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Isı ve sıcaklık arasındaki ilişkiyi fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Dalgalar konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Termodinamik yasalarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Genleşmenin sebeplerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Enine ve boyuna dalgalar arasındaki farkı analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Ses dalgalarını ve ses şiddetinin değişimini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Geometrik optik Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
8 Isı ve sıcaklıkla ilgili denyeler yaparak farkı kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
9 Klasik fizikteki determinist yaklaşımla modern fiziğin göreceli yaklaşımını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
10 Modern fiziğin kavramlarını kullanarak fotonların ve atom altı parçacıkların doğasını tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
11 Işığın tanecikli yapısı ile dalga özelliğini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
12 Özel görelilikle ilgili kavramları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders hakkında ve dersin işlenişi hakkında genel bilgilerin
2 Isı ve özısı nedir? Grupları oluşturulup ve teorik bilgi verilecek [2] Syf. 385-38, [3]
3 Isının maddeler üzerindeki etkisi. Kalorimetre kabı 2] Syf. 386-389, [3]
4 Sıcaklık nedir? Termometreler. Joule ısısı deneyi 2] Syf. 390-399, [3]
5 Sıcaklık ve ısı arasındaki ilişki ve ısı kaynakları ve iletim yolları [2] Syf. 403-406, [3]
6 Termodinamik nedir? Termodinamik yasaları [1] Syf. 505-506, [3]
7 Genleşme. Enerji ile ısı arasındaki dönüşüm deneyi [1] Syf. 506-526, [3]
8 ARASINAV
9 Geometrik optik. Optik deneyi 1 Syf. 560-587, [3]
10 Optik araçlar. Mikroskop deneyi 2] Syf. 343-353, [3]
11 Dalga hareketi. Optik deneyi [2] Syf. 368-379
12 Ses dalgaları
13 AC devreleri
14 Görelilik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Fen ve Mühendislik için fizik; Raymond A. Serway, Robert J. Beichner; Çeviri,
Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoglu (Palme Yayıncılık)
[2] Genel Fizik-III  Editörler: Doç. Dr. Yasin ÜNSAL- Doç. Dr. Şebnem KANDİL İNGEÇ, Pegem Akademi
[3] Deney föyü

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar.
2 Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar
3 Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir.
5 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
6 Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
7 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular.
8 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
9 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
10 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
11 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
12 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir.
13 Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir.
14 Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir.
15 Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
16 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir.
17 Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir.
18 Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3