Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Hukuku RPD 402 8 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk Psikolojisi

Eğitim Hukuku

Çocuk İstismarı ve İhmali

Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

Aile Danışmanlığı ve Etik

Anne- Baba Eğitimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAFSA KESGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste çocuk hakları ve çocukları koruma yasalarını tanımlaması, çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlemler alması, özel gereksinimli çocukların haklarının korunmasına yönelik önlemler alması, çocuğun hakları ve korunması konusunda işbirliği yapma konusunda gerekli bilgileri edinilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çocuğun korunması kavramı, çocuk hukukunun konusu ve özellikleri, çocuk hakları kavramı, dünya hukukunda çocuk haklarının tarihsel gelişimi, uluslararası anlaşmalarda çocuk hakları, Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin temel ilkeleri, Türk Hukuk Sistemi’nde çocuk ve hukuki durumu, kamu hukukunda çocuğun korunması, özel çocuk hukuku, sosyal yardım ve güvenlik, eğitim ve iş hukukunda çocuğun ele alınması, psikolojik danışmanların çocuk haklarını koruma görevleri, yasal süreci devam eden çocuklarla ilgili psikolojik danışmanların rol ve işlevleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuklarla ilgili yasaları sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
2 Çocuk Hakları Sözleşmesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Çocuk haklarının tarihsel gelişimi bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Sosyal olarak dezavantajlı çocuklar için düzenlemeleri gözden geçirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Çocuk hakları ile ilgili ailelere ve eğitim kurumlarına rehberlik yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Dünyada ve Türkiye'de çocuk adaletini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Çocuk hakları ve çocukları koruma ile ilgili çalışmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 Çocuk ihmal ve istismarına karşı alınabilecek önlemleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
9 Psikolojik danışmanların çocuk haklarını korumaya yönelik görev ve sorumluluklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
10 Çocuk haklarını korunma konusunda işbirliği yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuğun tanımı ve çocukla ilgili yasal düzenlemeler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin içeriği; temel esasları ve ilkeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Dünya'da ve Türkiye’de çocuk haklarının karşılaştırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Aile ve Çocuk Refahı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Çocuk ihmal ve istismarı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Çocuk istismarı ve ihmaline yönelik koruyucu önlemler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocuk İşçiliği Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Suça Sürüklenen Çocuklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Boşanma ve Çocuk Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Korunmaya Muhtaç Çocuklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kronik hastalığı olan çocuklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Özel gereksinimli çocukların hakları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Çocuk hakları ve koruma konusunda işbirliği planlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ballar, S. (1998). Çocuk hakları. İstanbul: Beta Basım Yayıncılık.

Serozan, R.( 2005). Çocuk hukuku. İstanbul: Vedat Kitapçılık.

Yazgan, A.T.,  Kanar, F. Parlar, M., Yıldırım, M. Berber ,H., Yelda, M. ve Polat, M. 1998. Çocuk hakları. İstanbul: Civityazıları Yayınevi.

Yıldırım Doğru, S. (2014) Çocuk hakları ve koruma. Ankara: Eğitsen

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. X
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur X
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. X
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. X
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. X
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. X
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. X
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. X
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. X
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. X
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. X
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. X
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. X
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. X
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. X
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. X
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. X
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. X
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. X
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. X
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. X
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır X
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. X
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. X
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 6 12
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3