Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Meslek Bil. Seç. I: Özel Eğitim IME 415 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ,
Dersin Yardımcıları

Öğr.Gör.Dr. EMRAH BİLGİÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amaçları:

* Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak.

* Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak.

* Kaynaştırma hakkında bilgi kazandırmak.

* Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka veya yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünyada ve Türkiye'de bazı özel eğitim uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Türkiye’deki geçmiş ve güncel özel eğitim uygulamalarının hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Özel gereksinimli çocukların tanı ve durumlarının nedenleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Özel gereksinimli çocukların sınıflandırılmaları ve bu sınıflandırmaların genel özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Kaynaştırma uygulamaları ve destek hizmetler hakkında bilgi verir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Özel eğitimde erken eğitim uygulamaları hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Özel eğitimde aile eğitimi uygulamaları hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitim ve özel eğitime gereksinim duyan bireyler Kaynakların ilgili bölümleri
2 Özel eğitimin tarihçesi Kaynakların ilgili bölümleri
3 Özel eğitimin tarihçesi Kaynakların ilgili bölümleri
4 Özel eğitimde ölçme ve değerlendirme Kaynakların ilgili bölümleri
5 Bireyselleştirilmiş eğitim planları ve öğretimin bireyselleştirilmesi Kaynakların ilgili bölümleri
6 Erken özel eğitim uygulamaları Kaynakların ilgili bölümleri
7 Özel eğitimde aile eğitimi Kaynakların ilgili bölümleri
8 Ara sınav Kaynakların ilgili bölümleri
9 Zihinsel yetersizliği olan bireyler ve eğitimleri
10 Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve eğitimleri
11 Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri
12 İşitme ve görme engelli bireyler ve eğitimleri
13 İleri derecede ve çoklu yetersizliği olan bireyler ve eğitimleri
14 Final sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, (2010). N (Neden-Nasıl-Niçin) Kaynaştırma, Ankara: 2010

Ders Kaynakları

Batu, S. ve İftar, G. K., (2010), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık.

Cavkaytar A. vd., (2013). Özel Eğitim: Ankara: Vize Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar.
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır.
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler.
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar.
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler.
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. X
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. X
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. X
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. X
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. X
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 4 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5