Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri IME 207 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ERCAN MASAL
Dersi Verenler Arş.Gör. EMİNE NUR ÜNVEREN BİLGİÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Dr. Emine Nur BİLGİÇ

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Araştırma sürecini incelemek, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmek için gereken literatür bulma, veri toplama, verileri değerlendirme ve rapor yazma tekniklerini konusunda kavrama ve uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

(YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel yaklaşımın niteliklerini açıklar. Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini ve arasındaki farkı açıklar. Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav ,
3 Araştırma ve araştırma önerilerinin bilimsel etiğe uygunluğunu değerlendirir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
4 Araştırma problemini tanımlar. Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav ,
5 Uygun araştırma yöntemi ve desenini seçer. Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
6 Araştırma sonucuna uygun çözüm önerileri geliştirir. Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim ve temel kavramlar.
2 Araştırma türleri ve arasındaki farklar. [1] ilgili ünite okunacak
3 Araştırma problemi.
4 Değişken ve hipotezler. Bir araştırma problemi cümlesi yazılacak
5 Bilimsel etik ve araştırma Daha önce yazılan araştırma problemine ilişkin hipotezler yazılacak
6 Literatür taraması [1] ilgili ünite okunacak
7 Örneklem seçimi Öğrencilerin, seçtikleri araştırma problemi ile ilgili literatür taraması yapmaları.
8 Veri toplama araçları Seçilen araştırma problemi ile ilgili örneklemin belirlenmesi
9 Arasınav
10 Geçerlilik, güvenirlilik ve iç geçerlilik [1] ilgili ünite okunacak
11 Veri analizi [1] ilgili ünite okunacak
12 Tanımsal (betimsel) istatistik ve çıkarımsal (yorumsal) istatistik Bir makalenin veri analiz kısmının incelenmesi
13 Deneysel desenler ve nitel analiz Araştırma problemine uygun deneysel desenin belirlenmesi
14 Rapor yazma teknikleri ÖDEV: SSCI indeksinde taranan bir makalenin incelenmesi ve bir sayfalık ödevle ilgili kişisel görüşün yazılması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Karadeniz, Ş., Demirel, F., Akgün, Ö., Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık. Amkara.

[2] Patton, M., Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Çev: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.

[3] 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar.
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. X
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. X
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. X
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. X
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler.
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler.
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır.
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder.
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar.
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 8 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 85
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,4
Dersin AKTS Kredisi 3