Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seramik Şekillendirme Yöntemleri I SRM 103 1 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ
Dersi Verenler Öğr.Gör. INESE KRIZANOVSKA, Öğr.Gör. AYŞEGÜL ŞAHİN KORKMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Seramik tornasının tanım, tarihçe, önemini öğrenerek, günümüzdeki durumu, Türkiye'nin her bölgesinde yerel olarak yapılma nedenlerini, geçmişten günümüze yaygın olarak uygulanmasını, günümüzde teknolojik olanaklardan yararlanarak uygulamada oluşan farklılıkları, gelişimleri, yardımcı malzeme olarak kullanılan hammaddeleri, makine, araç ve gereçleri, yapım ve bezeme tekniklerinden örnekleri, kullanım alanlarını, sektör içinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerini  ve çömlekçi tornasında şekillendirme prensiplerini öğrenmek.

Dersin İçeriği

Definition of Ceramic lathe, history, learning the importance of current condition, locally-made causes in every region of Turkey, from past to present to widely applied today, taking advantage of technological opportunities in practice occurring differences, development, auxiliary raw materials are used as materials, machinery, tools and equipment, examples of construction and decoration techniques, application areas, problems encountered in the sector and solution proposals, and learn the principles of shaping on the potter's lathe.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seramik şekillendirmede kullanılan alet ve makineleri tanır. Anlatım, Gösteri, Sınav , Ödev,
2 Seramik şekillendirmede kullanılan alet ve makineleri kullanabilmeyi gösterir. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Ödev,
3 Serbest Seramik şekillendirme tekniklerini öğrenir ve uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Temel şekillendirme tekniklerini bilgi ve beceri olarak çözümler. Problem Çözme, Sözlü Sınav,
5 Öğrenilen teknikleri üç boyutlu forma dönüştürür. Problem Çözme, Sözlü Sınav,
6 Gerçekleştirdiği seramik formlara uygun artistik sırlama yöntemlerini uygular. Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seramik tornasının tanıtılması ve çalışma prensipleri öğrenilir.
2 Torna çamurunun yapısı ve özellikleri öğrenilir.
3 Çamur hazırlama, yoğurma, havasını alma öğrenilir.
4 Tornada merkeze getirmeye pratiği öğrenilir.
5 Tornada, belirli miktardaki çamur ile aynı büyüklük ve kalınlıkta obje çekmek öğrenilir.
6 Tornada, çamuru yükseltme, genişletme ve daraltma pratiği öğrenilir.
7 Silindir ve kupa formlarını şekillendirme öğrenilir. (Vize sınavı)
8 Çanak formu şekillendirme öğrenilir. Learn to form the dish form.
9 Tabak formu şekillendirme öğrenilir.
10 Vazo formu şekillendirme öğrenilir.
11 Dip alma yöntemi öğrenilir.
12 Geleneksel yöntemlerle kulp çekme yöntemini öğrenilir.
13 Fırın yerleştirme ve pişirme öğrenilir.
14 Ortaya çıkan çalışmalar üzerine tartışma ve yorumlama yapılır. (Final Sınavı)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Cooper, Emmanuel; Seramik ve Çömlekçilik, Çev. Dr. Ömür Bakırer, Remzi Kitapevi, 1978

Güner, Güngör; Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik, Ak Yayınları, 1988

Sayar, İsmail; Seramik- Tarihçe- Teknoloji- Uygulama, Gazi Kitapevi, 2017

CHAVARRIA,Joaquim; The Big Book Of Ceramics, Watson-Guptill Publications New York,1994

CLARK, Kenneth;The Potters Manual: Complete, Practical Essential Reference for All Potters, 1991


PETERSON, Susan; Working With Clay, Paperback Edition, 2009 

PETERSON, Susan; Contemporary Ceramics,Watson-Guptill Publications New York
MATTION,  Steve;Two-in-one Manuals: Ceramics (Two-in-one Manuals) Spiral-bound – May 28, 1999

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
2 X
3 X
4 X
5 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5