Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mimarlık Kuramı ve Tarihi I | MIM 105 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. Süreyya Murad SU
|
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Mimari pratiklerin tarih öncesinden Rönesans sonuna kadar olan gelişimini öğrenmek |
Dersin İçeriği | Mimarinin tarih öncesi olası kökenleri; farklı uygarlıklardaki tarihsel gelişimi bağlamında değerlendirilmesi; mimarlığın insan, çevre, düşüncelerin ve farklı tasarım yaklaşımlarının ifadesi olarak araştırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mimarlık Tarihi kavramını sorgular ve içeriğini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Tarih öncesi mimari pratikleri öğrenir | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | İlkçağ ve ortaçağdaki uygarlıkların mimari biçimlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Farklı coğrafya ve kültürlerin mimari biçimlerini karşılaştırır | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Mimarlığın kökleri | |
2 | Mimarlığın Kökleri: Doğa, Rit ve Tarih Öncesi Mimari Pratikler | Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals, New York, Oxford: Oxford University Press, 1985. |
3 | Anadolu, Mısır ve Mezopotamya Uygarlıkları | Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals; Richard Ingersoll - World Architecture A Cross-Cultural History |
4 | Antik Yunan Mimarlığı I | Tomlinson, R., A. Yunan Mimarlığı, çev. Rıfat Akbulut, İstanbul:Homer Kitabevi, 2003 |
5 | Antik Yunan Mimarlığı II | Tomlinson, R., A. Yunan Mimarlığı, çev. Rıfat Akbulut, İstanbul:Homer Kitabevi, 2003 |
6 | ARA SINAV | |
7 | Roma Mimarlığı | Roma Mimarlığı Derse Giriş: https://www.youtube.com/watch?v=OMPQt4ztezU |
8 | Roma Mimarlığı, Kent Kültürü ve Kamusal Alan Tartışması | AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998. |
9 | Bizans Mimarlığı ve Kozmopolit Mimari Biçim | Semavi, Eyice. Bizans Mimarisi |
10 | Erken Dönem Osmanlı Mimarlığı | Hillenbrand, Robert. İslam Sanatı ve Mimarlığı, İstanbul: Homer Kitabevi, 2007. |
11 | Selçuklu Mimarisi | Ögel, Semra. Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994. |
12 | Ortaçağ Mimarlığı: Romanesk ve Barok | AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998. |
13 | Ortaçağ Mimarlığı: Gotik ve Skolastik Düşünce | Panofsky, Erwin. 2014.Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe: Ortaçağda Sanat, Felsefe ve Din Arasındaki Benzerliklerin İncelenmesi, çev. Engin Akyürek, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık |
14 | Rönesans Dönemi Mimarlığı | KURAN, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yok |
Ders Kaynakları | Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals, New York, Oxford: Oxford University Press, 1985. Ballantyne, Andrew - Key buildings from prehistory to the present _ plans, sections and elevations-Laurence King Publishing, 2012. Mansbridge, John. Graphic History of Architecture-Hennessey & Ingalls, 1999. Akyürek, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998. Ögel, Semra. Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994. Kuran, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98. Marvin Trachtenberg, Isabelle Hyman - Architecture_ From Prehistory to Postmodernity (2nd Edition)-Pearson, 2003. Richard Ingersoll - World Architecture A Cross-Cultural History |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |