Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Tehlike Yönetimi | AFY 007 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT UTKUCU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile bir yerdeki yaşamı derinden etkileme potansiyeline sahip depremlerin kökenini, genel olarak çevresel tehlike ve risk kavramları ile özel olarak deprem tehlikesinin ve riskinin ne olduğu, deprem afetin nasıl yönetileceği, deprem zararlarının nasıl azaltılabileceği, depremlerle nasıl yaşanılabileceği ve geçmiş depremlerden çıkarılan dersler bilgi alt yapısının öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Deprem nedir ve neden oluşur, kavram olarak tehlike, risk ve afet, çevresel tehlikeler nelerdir, afet boyutları, örgüleri ve eğilimleri, risk değerlendirmesi ve tehlike yönetimi, tehlike düzenlemeleri, birincil ve ikincil deprem tehlikeleri, deprem tehlike/risk yönetimi, Deprem tehlikesinin düzenlenmesi, Türkiye’de deprem tehlikesi, Depremlerin kent yerleşimlerindeki etkilerinden çıkarılan dersler, Deprem bilimde etik. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Verilen bir olayın çevresel tehlike mi çevresel sorun mu olduğunu değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
3 | Değerlendirilen ve algılanan risk arasındaki farkları irdeler. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
4 | Depremlerin neden oluştuğunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
5 | Deprem tehlikelerini sınıflayarak sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
6 | Risk (tehlike) yönetim döngüsünü oluşturan faaliyetlerin nasıl yürütüleceğini göreceli önemleriyle birlikte tartışır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
7 | Verilen bir senaryo için deprem tehlikelerinden kaynaklanan riski azaltmak için önerilerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deprem nedir? Neden oluşur? | |
2 | Depremler insanlık için neden önemli? | |
3 | Kavram olarak çevresel tehlike, tehlike ve risk terimleri ve çevresel tehlikeler nelerdir? | |
4 | Doğal afet kavramı: tehlikeye fiziksel maruziyet, tehlikeye karşı insan incinirliliği. | |
5 | Doğal afetlerin boyutları, örgüleri ve eğilimleri. | |
6 | Tehlikenin düzenlenmesi: kayıpların kabulü, paylaşımı ve azaltılması. | |
7 | Deprem tehlikesi ve doğası, birincil deprem tehlikeleri; Deprem dalgaları ve yer sarsıntısı. | |
8 | İkincil deprem tehlikeleri: sıvılaşma, yer kaymaları, kaya ve çığ düşmeleri, tsunamiler. | |
9 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi: Afet yardımı ve sigortalama gibi kayıp paylaşım düzenlenmesi | |
10 | Olay modifikasyonu düzenlemeleri | |
11 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. | |
12 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. | |
13 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. | |
14 | Deprem seminerleri: Yaşanmış örnekler ve çıkarılan dersler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2008. “Deprem Tehlike Yönetimi Ders Notları”,
|
Ders Kaynakları | 1.National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |