Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fıkıh Usulü ILA 313 5 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler Prof.Dr. OSMAN GÜMAN, Prof.Dr. SONER DUMAN, Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER,
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Muhammed Ali Acar

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İslam hukuk ilminin kavram ve kurumlarını bir hukuk nosyonu elde edecek şekilde öğrenciye tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam hukuk ilminin temel kavram ve kurumları diğer hukuk sistemlerine de atıflarla işlenecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Naslar arasındaki farklılıkları uzlaştırabilme yollarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
2 İcma ve kıyas gibi delillerin mahiyetini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Maslahat, örf ve istihsan kavramlarının günümüz fıkıh düşüncesindeki yerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Son asırlarda içine girilen değişim ve gelişmelerin mahiyetini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Hükmü çıkaran kişide (müçtehit) bulunması gereken nitelikleri sayar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
6 İçtihat, taklit ve teflik kavramlarını, birbirleriyle ilişkileri bağlamında değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fıkıh usulüne giriş
2 Kur´an-ı Kerîm (Kitab)
3 Sünnet
4 İcma
5 Kıyas
6 İstihsan, Mesâlih-i Mürsele, Sahabe Kavli
7 Şeru men kablenâ, Örf, İstıshâb, Sedd-i zerâi, ilham
8 Hüküm ve türleri a) Teklîfî hükümler b) Vadî hükümler
9 Hâkim (Hüküm koyucu), Mahkûm fîh
10 Mahkûm aleyh (Mükellef)
11 Farklı bakış açılara göre Lâfızların tasnifi I
12 Farklı bakış açılara göre Lâfızların tasnifi II
13 İslam Hukukunun Gayeleri, Delillerin teâruzu ve nesih
14 İctihada ilişkin meseleler
Kaynaklar
Ders Notu

Fıkıh Usulü Ders Notları

Ders Kaynakları

1. TDV İslam Ansiklopedisi (ilgili makaleler),
2. Ali el-Hafif, (trc. Rahmi Yaran) İslâm Hukukuna Göre Hukukî İşlemler ve Hükümleri, Ankara, 2011,
3. Orhan Çeker, İslâm Hukukunda Akitler, Konya, 1999.
4. Hamdi Döndüren, Delilleriyle Ticaret ve İktisat İlmihali, İstanbul, 2001.
5. Hamdi Döndüren, Delilleriyle Aile İlmihali, İstanbul, 2001.
6. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dinî Konular I-II, Samsun, 2010.
7. Hayreddin Karaman, Mukayeseli İslâm Hukuku.
8. H. Mehmet Günay, Evlenme Akdinde Fâsit Bâtıl Ayrımı, İstanbul, 2008.
9. İLİTAM Ders Notları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 8 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5