Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir I ILA 108 2 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN, Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL, Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA, Prof.Dr. ALİ KARATAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur’ân’ı anlama ve tefsir edebilme kabiliyetinin geliştirilmesi

Dersin İçeriği

Önemli bazı müfessirler ve eserleri; Kur’ân’ın bazı sûre ve ayetlerinin bu tefsirlerden seçilen örnek metinler  ışığında anlaşılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik ve Modern Dönem müfessirlerini ve Kur´ân´a yaklaşımını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Klasik ve Modern Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Kur’ân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Tefsir metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefsir metotlarından kısaca bahsedip takip edilecek metot ve dersin kaynakları hakkında gerekli bilgilendirme
2 Fâtiha Sûresinin önemi ve tefsiri.
3 Duhâ Sûresinin tefsiri
4 İnşirah ve Tîn Sûrelerinin tefsiri
5 Alak Sûresinin tefsiri
6 Kadr ve Beyyine Sûrelerinin tefsiri
7 Zilzâl Sûresinin tefsiri
8 Âdiyât Sûresinin tefsiri
9 Kâria, Tekâsür ve Asr Sûrelerinin tefsiri.
10 Hümeze, Fil ve Kureyş Sûrelerinin tefsiri
11 Mâûn, Kevser ve Kâfirûn Sûrelerinin tefsiri
12 Nasr, Mesed ve İhlâs Sûrelerinin tefsiri
13 Felâk ve Nâs Sûrelerinin tefsiri
14 Tefsiri yapılan sûrelerin genel bir değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Dağdeviren, Alican, Tefsir I Ders Notu, Sakarya 2015.
 

Ders Kaynakları

Maturîdî, Te'vîlâtu'l-Kur'an.

Tabersî, Mecmeu'l-Beyân.

Begavî, Meâlimu’t-Tenzîl.

Fahruddîn er-Razî, Mefâtîhul-Gayb.

Kurtubî, el-Camiu li Ahkâmil-Kurân.

Nesefî, Medâriküt-Tenzîl ve Hakâikut-Tevîl.

İbn Kesir, Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azîm.

Kâdî Beydavî, Envârut-Tenzîl ve Esrârut Tevîl.

Ebû Hayyân el-Endelûsî, el-Bahru’l-Muhît.

İbn Atiyye, el-Muharrarul-Vecîz.

Suyutî, ed-Dürrü’l-Mensûr fi’t-Tefsîr bi’l-Me’sûr.

İzzet Derveze, Tefsîru’l-Hadîs.

Alûsî, Rûhul-Meânî fî Tefsîril-Kurânil-Azîm ves-Sebil-Mesânî.

Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır, Hak Dini Kurân Dili.

Seyyid Kutup, fî Zilalil-Kurân.

Tâhir ibn Âşûr, et-Tahrîr ve’t-Tenvîr.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 3 2 6
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5