Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hüccetullâhi'l-Bâliğa Okumaları: Hikmet-İ Teşrî | ILA 419 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Study of topic of "divine reasons for the rules of the Shari'a" in the literature of Islamic law through the work of Hüccetullâhi'l-bâliğâ |
Dersin İçeriği | 1. Şah Veliyyullâh ed-Dihlevî'nin yaşadığı dönem, ilmi kişiliği ve eserleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şah Veliyyullâh'ın llmi kişiliğini analiz eder | Anlatım, | Sınav , |
2 | Hikmet-i Teşrî kavramını açıklar | Anlatım, | Sınav , |
3 | Şer'î kurallar ve beşeri ihtiyaçlar ilişkisini izah eder | Anlatım, | Sınav , |
4 | Küllî kâideleri analiz eder. | Anlatım, | Sınav , |
5 | İbâdet hükümlerinin hikmetlerini açıklar. | Anlatım, | Sınav , |
6 | Muâmelat hükümlerinin hikmetlerini örnekler üzerinden açıklar. | Anlatım, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Şah Veliyyullâh ed-Dihlevî'nin biyografisi ve eserleri | |
2 | Hüccetullâh'l-bâliğâ'nın konusu, içeriği | |
3 | Küllî Kâideler | |
4 | Teklîf ve Mücâzâtın Sebepleri | |
5 | Amellerin Karşılığının Hayatta ve Öldükten Sonra Nasıl Verileceği | |
6 | İhtiyaçlar ve Bunların Karşılanması (İrtifâklar) | |
7 | Mutluluk | |
8 | İyilik ve Kötülük | |
10 | Şer'î Siyâset ve Peygamberlere olan İhtiyâç | |
11 | Hüküm ve İllet | |
12 | Farzların, Rükünlerin ve Âdâbın Belirlenmesini Gerektiren Maslahatlar | |
13 | Dinin Tahrîften Korunması | |
14 | Şer'î Hükümlerin Hz. Peygamber (s.a.v.)'in Sünnetinden Çıkarılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Erdoğan, Mehmet; Özervarlı, M. Sait, "Şah Veliyyullâh", DIA, 38, 260-267, İstanbul, 2010.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |