Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hüccetullâhi'l-Bâliğa Okumaları: Hikmet-İ Teşrî ILA 419 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Muhammet Ali Acar, Arş. Gör. Muhammet Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Study of topic of "divine reasons for the rules of the Shari'a" in the literature of Islamic law through the work of Hüccetullâhi'l-bâliğâ

Dersin İçeriği

1. Şah Veliyyullâh ed-Dihlevî'nin yaşadığı dönem, ilmi kişiliği ve eserleri
2. Hüccetullâhu'l-bâliğâ eserinin konusu, içeriği
3. Şah Veliyyullâh'ın Hikmet-i teşrî anlayışı
4. Şerî kuralların genel ilkeleri
5. Beşeri ihtiyaçlar ve şer'î kurallar
6. Dinin tahriften korunmasının yolları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şah Veliyyullâh'ın llmi kişiliğini analiz eder Anlatım, Sınav ,
2 Hikmet-i Teşrî kavramını açıklar Anlatım, Sınav ,
3 Şer'î kurallar ve beşeri ihtiyaçlar ilişkisini izah eder Anlatım, Sınav ,
4 Küllî kâideleri analiz eder. Anlatım, Sınav ,
5 İbâdet hükümlerinin hikmetlerini açıklar. Anlatım, Sınav ,
6 Muâmelat hükümlerinin hikmetlerini örnekler üzerinden açıklar. Anlatım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Şah Veliyyullâh ed-Dihlevî'nin biyografisi ve eserleri
2 Hüccetullâh'l-bâliğâ'nın konusu, içeriği
3 Küllî Kâideler
4 Teklîf ve Mücâzâtın Sebepleri
5 Amellerin Karşılığının Hayatta ve Öldükten Sonra Nasıl Verileceği
6 İhtiyaçlar ve Bunların Karşılanması (İrtifâklar)
7 Mutluluk
8 İyilik ve Kötülük
10 Şer'î Siyâset ve Peygamberlere olan İhtiyâç
11 Hüküm ve İllet
12 Farzların, Rükünlerin ve Âdâbın Belirlenmesini Gerektiren Maslahatlar
13 Dinin Tahrîften Korunması
14 Şer'î Hükümlerin Hz. Peygamber (s.a.v.)'in Sünnetinden Çıkarılması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Erdoğan, Mehmet; Özervarlı, M. Sait, "Şah Veliyyullâh", DIA, 38, 260-267, İstanbul, 2010.
2. Shah Wali Allah, The conclusive argument from God : Shah Wali Allah of Delhi's Hujjat Allah al-Baligha, terc. Marcia K. Hermansen, Leiden: E.J. Brill, 1996
3. Dihlevî, Şah Veliyyullâ,h Hüccetullâhi'l-bâliğa, terc. yay. Mehmet Erdoğan, Cilt I-II,İstanbul:  İz Yayıncılık, 1994.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 118
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,72
Dersin AKTS Kredisi 5