Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Eğitimi ILA 314 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN, Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Kübra CEVHERLİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, öğrencilerin eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlamasını, din eğitimi biliminin alanını, amaç ve görevlerini tanımasını, dini gelişim teorileri ve öğrenme ilişkisini kavramasını, Türkiye´de din eğitiminin tarihi gelişimi ve hukuki dayanakları hakkında bilgi sahibi olmasını, din eğitiminde program geliştirme ve yaklaşımlar ile öğretmen yeterlikleri konusunda bilgilendirmeyi,din eğitiminin güncel meselelerini bilip tartışmasını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Eğitim ve din eğitimi bilimi ile ilgili tanım ve kavramlar,Din eğitimi biliminin diğer bilimlerle ilişkisi,Din eğitimi biliminin alanı, amacı ve görevleri, Türkiye´de din eğitim ve öğretiminin tarihsel gelişimi, Türkiye´de din eğitiminin hukuki dayanakları, Dini gelişim ve öğrenme,Din öğretiminde program geliştirme ve yaklaşımlar, Din dersi öğretmen yeterlikleri ve eğitimi, Ailede din eğitimi, Mesleki din eğitimi ve İmam Hatip Liseleri, Diyanet İşleri Başkanlığı, Din eğitimi ve din Hizmetleri, Yetişkin din eğitimi, Yüksek Din öğretimi, Din eğitimi ve öğretiminin güncel problemleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim ve din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Din eğitimi biliminin alan, amaç ve görevlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Dini gelişim teorileri ve dini öğrenme ilişkisini karşılatırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Türkiye’de din eğitiminin tarihi süreçlerini açıklar ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
5 Din eğitim ve öğretiminde farklı program ve yaklaşımları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Din dersi öğretmen yeterliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
7 Ailede din eğitiminin temel ilkelerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 İmam Hatip Liseleri ve Diyanet ile ilgili meseleleri bilir ve tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav ,
9 Yüksek din öğretiminin temel meselelerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
10 Din eğitiminin güncel meselelerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din eğitimi ile ilgili kavramları tanımlar
2 Bazı dini gelişim teorileri ve dini öğrenme ilişkisini karşılatırır
3 Türkiyede din eğitiminin nasıl bir tarihi süreç takip ettiğini değerlendirir
4 Din öğreten personelin niteliklerini ve eğitim süreçlerini tartışır
5 Bazı batı ülkelerindeki din eğitimi uygulamalarını ayırt eder
6 Etkin yaygın din eğitimi konusunda önermelerde bulunur
7 Din eğitimi bilimi alanındaki farklı yönelişleri değerlendirir
8 Din Eğitimi Biliminin temel özelliklerini tahlil eder
9 Mesleki din eğitiminin özelliklerini ve sorunlarını açıklar
10 Din Eğitim- öğretiminin farklı uygulama alanlarını bilir
11 Diyanet İşleri Başkanlığı, Din eğitimi ve Din Hizmetleri
12 Yetişkin din eğitimi
13 Yüksek Din Öğretimi
14 Din eğitimi ve öğretiminin güncel problemleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Cebeci, S. (2005) Din Eğitimi Bilimi ve Türkiyede Din Eğitimi, Ankara, Akçağ Yayınları.
[2]. Bilgin, B. (1988), Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Ankara
[3] Köylü M. ve Altaş N.(Ed.) (2014), Din Eğitimi, Ensar Neşriyat.
[4] Doğan R. ve Ege R. (Ed.) (2012), Din Eğitimi El kitabı, Grafiker Yayınları
[5] Tosun, C. (2001), Din Eğitimi Bilimine Giriş, Ankara, Pegema Yayıncılık

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3